Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

KLM latają na biopaliwie

Lotnictwo cywilne, 09 lutego 2021

Holenderskie KLM wykonały pierwszy na świecie lot pasażerski z użyciem syntetycznego paliwa lotniczego, które zostało wyprodukowane bez użycia surowców kopalnych, ale na bazie dwutlenku węgla (pochodzącego z przemysłu i rolnictwa), wody i energii ze źródeł odnawialnych – z wiatru i słońca. 500 l takiego paliwa wykorzystano (w postaci mieszanki) podczas lotu KLM na trasie z Amsterdamu do Madrytu, który odbył się 22 stycznia br.

Pierwszy na świecie lot pasażerski z użyciem syntetycznego paliwa lotniczego wyprodukowanego bez użycia surowców kopalnych odbył się 22 stycznia 2021 / Zdjęcia: KLM

Innowacyjne przedsięwzięcie zostało zaprezentowane przez koncern paliwowy Shell  (producent syntetycznej nafty) i KLM podczas konferencji poświęconej zrównoważonym paliwom lotniczym (SAF), która odbyła się wczoraj (8 lutego 2021) w Hadze, z inicjatywy Minister Infrastruktury i Gospodarki Wodnej Królestwa Niderlandów Cory van Nieuwenhuizen. W konferencji wzięli udział między innymi politycy struktur europejskich, decydenci, przedstawiciele biznesu, przemysłu lotniczego i organizacji pozarządowych, a także europejskie media.

Syntetyczna nafta lotnicza używana przez KLM powstaje z odnawialnej energii (słonecznej i wiatrowej), wody i dwutlenku węgla, który jest pobierany z atmosfery i pochodzi z emisji zakładów przemysłowych i rolnictwa. Podczas spalania takiej nafty wyrównuje się ilość szkodliwych składników w powietrzu, zatem paliwo pozostaje neutralne klimatycznie. Aktualnie przepisy pozwalają na tworzenie mieszanki z wykorzystaniem maksymalnie do 50% alternatywnego paliwa z tradycyjną naftą lotniczą wytwarzaną z ropy.

Jestem dumny, że KLM mogły wykonać pierwszy w branży lot pasażerski przy użyciu syntetycznej nafty lotniczej, wyprodukowanej z zasobów odnawialnych. Przejście od paliw kopalnych do zrównoważonych alternatyw jest jednym z największych wyzwań w lotnictwie. Modernizacja floty znacząco przyczyniła się do redukcji emisji CO2, ale to za mało. Znaczące efekty osiągniemy poprzez szersze zastosowanie zrównoważonego paliwa lotniczego w samolotach obecnej generacji, możliwe dzięki zwiększeniu skali jego produkcji. Dlatego już jakiś czas temu nawiązaliśmy współpracę z różnymi partnerami, aby stymulować rozwój zrównoważonej nafty syntetycznej. Pierwszy lot na syntetycznej nafcie dowodzi, że jest to możliwe w praktyce i że możemy dalej działać na tym polu – powiedział Pieter Elbers, prezes KLM.

Czyste i przyjazne środowisku lotnictwo to wspólne międzynarodowe wyzwanie, przed którym teraz stoimy. Dziś wykonaliśmy wielki krok rozpoczynając nowy rozdział w tej branży, ponieważ innowacja, jaką jest syntetyczna kerozyna, będzie miała ogromne znaczenie w nadchodzących dziesięcioleciach w ograniczaniu emisji CO2. Jestem dumna, że Holandia mogła jako pierwsza pokazać, że jest to możliwe. Składam wyrazy uznania wszystkim zaangażowanym. Mam nadzieję, że w tych burzliwych dla lotnictwa czasach, wynalazek zainspiruje cały sektor do kontynuowania tego kursu – dodała Cora van Nieuwenhuizen.

Shell jest aktywnym działaczem w transformacji energetycznej, a nasz wkład  w innowacyjne przedsięwzięcie KLM jest tego dobrym przykładem. Jestem niezwykle dumny, że po raz pierwszy udało nam się wyprodukować 500 litrów paliwa do lotniczych silników odrzutowych w oparciu o CO2, wodę i energię odnawialną. Jest to ważny pierwszy krok, po którym wspólnie z naszymi partnerami będziemy zwiększać skalę, przyspieszać produkcję i dążyć do opłacalności komercyjnej – podkreślił Marjan van Loon, dyrektor generalny i prezes Shell Netherlands.

Holandia jest wśród aktywnych krajów w Europie, które zabiegają o stworzenie odpowiednich warunków do rozwoju, wzrostu produkcji i szerokiego zastosowania zrównoważonych paliw lotniczych (SAF), co jest warunkiem ekologicznej transformacji sektora lotniczego. Aby europejskie linie lotnicze do 2050 mogły całkowicie przestawić się na paliwo zrównoważone, potrzebne jest wsparcie produkcji biopaliw i syntetycznej nafty lotniczej. Rząd holenderski wspiera różne inicjatywy mające na celu stymulowanie produkcji wspomnianych paliw, aby wzrost rynku przyczynił się do ekonomicznej zasadności i opłacalności ich stosowania. Jednym z przykładów takich inicjatyw jest budowa pierwszej europejskiej fabryki zrównoważonej nafty lotniczej, która powstaje w Delfzijl w Holandii. To wspólne przedsięwzięcie przedsiębiorstw z sektora paliwowo-energetycznego (SkyNRG , SHV Energy), lotniska Schiphol i KLM.

Podczas wspomnianej na wstępie konferencji zaprezentowano również inne nowe inicjatywy proekologiczne, prowadzone przez start-upy z sektora paliwowo-energetycznego. Spółka Synkero ogłosiła  współpracę z portem morskim Amsterdam, lotniskiem Schiphol, KLM i SkyNRG przy budowie fabryki syntetycznej nafty zrównoważonej, która powstanie w porcie. Projekt ma na celu powiązanie ze zrównoważonymi działaniami, realizowanymi w rejonie Kanału Morza Północnego, między innymi z budową wytwórni ekologicznego wodoru. Instalacja  o mocy 100 MW jest w stanie wyprodukować do 15 tys. t zielonego wodoru przy użyciu zrównoważonej energii elektrycznej. Kolejnym pomysłem jest budowa demonstracyjnej wytwórni zrównoważonej nafty lotniczej, wykorzystującej jako surowiec, dwutlenek węgla wychwycony z powietrza. Ma ona powstać w Rotterdamie z inicjatywy konsorcjum kilku partnerów, w tym portu lotniczego Rotterdam (Loty do Holandii z testami na obecność SARS-CoV-2, 2020-12-09, Zmiany w ofercie KLM, 2020-11-16).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.