Załoga śmigłowca Mi-8 wykonała 15 września 2021 pierwszą w historii stacjonującej na lotnisku Kraków-Balice 3. Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej misję w ramach Akcji Serce. Lot został wykonany po trasie Kraków – Zakopane – Kraków. Mimo, że lotnicy z 3. GPR mają doświadczenie w ratowaniu ludzkiego życia, np. podczas wypadku drogowego na Zakopiance w maju 2019 (3. GPR ratuje cywilów, 2019-05-24), to dopiero teraz po raz pierwszy mieli okazję transportować zespół transplantologów i organy do przeszczepienia. Misja zrealizowana przez 3. GPR była 58. Akcją Serce wykonaną w 2021 przez lotników 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego (50. Akcja Serce 8 BLTr., 2021-09-17).
3. GPR została utworzona na podstawie Rozkazu Dowódcy Sił Powietrznych Z-117 z 30 maja 2008. Jednostkę sformowano na bazie sił i środków z grupy poszukiwawczo-ratowniczej funkcjonującej do tamtej pory w etacie likwidowanej 3. Eskadry Lotnictwa Transportowo-Łącznikowego we Wrocławiu. 3. GPR rozpoczęła działalność jako samodzielna jednostka w strukturze 3. SLTr. 1 stycznia 2009.
Do głównych zadań 3. GPR w czasie pokoju, kryzysu i wojny należą: pełnienie dyżurów ratowniczych w systemie narodowego ratownictwa lotniczego; wydzielanie sił i środków ratownictwa lotniczego w sytuacjach zagrożenia w ramach Unii Europejskiej na terenie Europy; prowadzenie akcji w sytuacjach kryzysowych (powodzie, pożary) na terenie RP. W praktyce podstawowym zadaniem, do którego wykonywania szkolone są załogi 3. GPR jest jednak zlokalizowanie rozbitego statku powietrznego, udzielenie pomocy poszkodowanym oraz powiadomienie i naprowadzenie na miejsce katastrofy naziemnych służb ratowniczych.
Zadania jednostki to nie tylko utrzymywanie całodobowych dyżurów ratowniczych. Oprócz misji szkolno-treningowych załogi i śmigłowce 3. GPR wykonują też zadania dla innych jednostek obejmujące m.in.: szkolenia SERE (Survival – przetrwanie, Evasion – unikanie, Resistance – opór, Escape – ucieczka) obejmujące zasady i procedury postępowania pozwalające przetrwać w przypadku działania w sytuacji izolacji, np. po zestrzeleniu nad wrogim terytorium, loty kontrolne, a także przewóz osób i sprzętu.
W ramach 3. SLTr., poza krakowską, działają się jeszcze dwie podobne jednostki: stacjonująca w Świdwinie 1. GPR i bazująca w Mińsku Mazowieckim 2. GPR. Każdego dnia pełnią one całodobowe dyżury w ramach krajowego systemu poszukiwania i ratownictwa lotniczego. Codziennie trzy śmigłowce są w gotowości do natychmiastowego startu i poszukiwania załóg statków powietrznych, które uległy katastrofie.
Na podstawie informacji Marcina Sigmunda