Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

C295 jako demonstrator Clean Sky 2

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 27 stycznia 2022

Zmontowany w zakładzie Airbusa w Sewilli samolot testowy C295 Flight Test Bed 2 (FTB2) wykonał pomyślnie pierwszy lot. Maszyna posłuży do prób w locie, mających sprawdzić nowe technologie i urządzenia

C295 FTB2 to latający demonstrator technologii europejskiego programu Clean Sky 2, służący do testowania rozwiązań dla przyszłych samolotach wielozadaniowych komunikacji regionalnej / Zdjęcie: Airbus

Pierwszy lot C295 FTB2 stanowi kolejny etap programu, następujący po udanej integracji nowych struktur lotniczych, testach rozruchowych i naziemnych. Kilka lat temu ten program był tylko marzeniem dotyczącym bardziej zrównoważonej przyszłości lotnictwa. Dziś jesteśmy na ostatnim etapie i w końcu udało nam się wzbić w powietrze – powiedział Francisco Javier Sánchez Segura, wiceprezes Airbus Defence and Space ds. inżynierskich.

C295 FTB2 to latający demonstrator technologii europejskiego programu Clean Sky 2 (CS2) oraz unijnego programu badań i innowacji Horyzont 2020, w ramach którego testowane są rozwiązania projektowane z myślą o przyszłych samolotach wielozadaniowych komunikacji regionalnej, spełniających wymogi CS2. Modyfikacje obejmują nowe materiały i technologie mające na celu redukcję emisji hałasu oraz CO2 i NOx. Dzięki zastosowaniu proponowanych nowinek w przyszłych samolotach wielozadaniowych o zasięgu regionalnym w typowej misji poszukiwawczo-ratowniczej na dystansie 740 km można będzie osiągnąć do 43% redukcji CO2 i 70% NOx, a także obniżyć hałas emitowany podczas startu o 45%.

Główne modyfikacje zastosowane w samolocie FTB2 to: częściowo odksztalcane skrzydło, ruchome powierzchnie sterowe na wingletach i płaska antena SATCOM wbudowana w górną część kadłuba. Ponadto w FTB2 testowane jest innowacyjne sterowanie lotkami, klapami i klapkami odciążającymi, mającymi ulepszoną aerodynamikę – które można przestawiać w locie, zwiększając siłę nośną. Nowy układ sterowania lotem wykorzystuje układy cyfrowe do optymalizacji aerodynamiki skrzydła w locie, podczas gdy nowa wielofunkcyjna klapa została całkowicie przeprojektowana i ma klapki odciążające sterowane za pomocą siłowników elektromechanicznych.

Zmiany objęły również proces produkcyjny, dzięki użyciu nowoczesnych materiałów i metod wytwarzania, począwszy od zastosowania stopu skandu, aluminium i magnezu (Scalmalloy) i wytwarzania przyrostowego, skończywszy na nowej metodzie montażu struktury skrzydła. Winglet i jego klapka mają integralny wielodźwigarowy keson, a klapy i lotki montowane są bez użycia przyrządów.

C295 FTB2 pozwala zweryfikować nie tylko ulepszenia związane z użytkowaniem samolotu, ale także pomaga inżynierom Airbusa udoskonalić procesy projektowania i produkcji (Serbia kupuje dwa C295, 2021-10-16, Indie formalizują zakup C295, 2021-09-24).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.