Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Alvis Stormer Starstreak dla Ukrainy

Strategia i polityka, Konflikty zbrojne, Obrona powietrzna, 22 kwietnia 2022

Premier Wielkiej Brytanii Boris Johnson zapowiedział, że na Ukrainę trafią samobieżne wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych Alvis Stormer. Dwa tygodnie temu delegacja ukraińska prawdopodobnie miała okazję zapoznać się z ich możliwościami na Równinie Salisbury. Potem załadowano je do samolotów transportowych C-17 Globemaster III, które odleciały w kierunku Ukrainy.

Zadaniem wozów przeciwlotniczych Alvis Stormer Starstreak będzie osłona ukraińskich pododdziałów wojsk pancernych i zmechanizowanych / Zdjęcie: MO Wielkiej Brytanii

Brytyjskie gąsienicowe pojazdy opancerzone Alvis Stormer wyprodukowała brytyjska firma Alvis Vickers (obecnie BAE Systems Land & Armaments). Są kolejnym – obok Scorpionów, Scimitarów i Spartanów (te również mają zostać wysłane na Ukrainę) – reprezentantem rodziny pojazdów CVR(T). Stormer jest nosicielem dwóch poczwórnych wyrzutni pocisków Starstreak i służą do zapewnienia obrony powietrznej bardzo krótkiego zasięgu.

Alvis Stormer miały dołączyć do pozostałych 120 wozów opancerzonych dostarczanych Ukrainie przez Londyn, w tym pojazdów Mastiff, Wolfhound i Husky. Ich zadaniem będzie osłona ukraińskich pododdziałów wojsk pancernych i zmechanizowanych (120 pojazdów opancerzonych dla Kijowa, 2022-04-12).

Zestawy tego typu przystosowane są do zwalczania celów powietrznych na dystansie od 1500 do 5500 m (istnieje też odmiana Starstreak Mk II o zasięgu ponad 7 km) i nisko lecących (do 1000 m). Wyposażone są w system wykrywania i zwalczania celów w podczerwieni typu ADAD. Pociski naprowadzane są w wiązce laserowej i nie mają zapalnika zbliżeniowego, co poważnie ogranicza możliwości rażenia małych obiektów, takich jak bsl. Mogą także niszczyć lekko opancerzone cele naziemne, a do samoobrony służy 7,62-mm km.

Na Ukrainę już wcześniej trafiła bliżej nieokreślona liczba klasycznych zestawów naramiennych, jak i wyrzutni LML (Lightweight Multiple Launcher) do instalacji na lekkich i ciężkich pojazdach opancerzonych. Można je też montować na nośnikach morskich i powietrznych. Np. dla AH-64 opracowano wersję ATASK (Air To Air Starstreak), która jednak nie weszła do służby.

Ukraińscy operatorzy – którzy odbyli przynajmniej dwutygodniowe szkolenie – mają prawdopodobnie już kilka zestrzeleń, m. in. udało im się zniszczyć śmigłowiec uderzeniowy Mi-28 w pobliżu Hołubiwki w obwodzie ługańskim, około 30 km na południe od Siewierodoniecka (Ukraińcy szkoleni na Starstreak, 2022-03-28).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.