Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Niger odebrał 6 Bayraktarów TB2

Strategia i polityka, Bezzałogowce, 26 maja 2022

Portal Menadefense poinformował, że Niger otrzymał pierwszą transzę 6 bbsl Bayraktar TB2 SİHA. Maszyny przetransportowano drogą powietrzną na lotnisko Niamey w ładowniach dwóch samolotów Ił-76. Ich loty odbyły się w dniach 20 i 21 maja 2022.

Bayraktary wzmocnią możliwości sił zbrojnych Nigru w konfrontacji z bojownikami Państwa Islamskiego Prowincji Afryki Zachodniej / Zdjęcie: Twitter

Lokalizacja ta jest tymczasowa, gdyż bezzałogowce trafią prawdopodobnie do bazy lotniczej 201 w Agadez, dostosowanej do użytku przez Stany Zjednoczone w 2014 poprzez modernizację pasa startowego (za kwotę 5-10 mln USD). Baza jest własnością sił zbrojnych Nigru.

Dostawa Bayraktarów oznacza realizację pierwszej części podpisanego w listopadzie 2021 kontraktu. Niamey korzysta z okazji, aby zdywersyfikować swoich partnerów w sektorze obronnym i jednocześnie stosunkowo tanio poprawić zdolności wojsk lotniczych. Niger stał się kolejnym – po Libii – użytkownikiem tureckich bezzałogowców. Zamówił je wraz z samolotami szkolno-treningowymi Hürkuş i pojazdami opancerzonymi.

Bayraktary TB2 są pierwszymi uzbrojonymi bezzałogowcami Nigru. Wygrały rywalizację z innymi tureckimi maszynami, takimi jak Anka-S produkowanymi przez przedsiębiorstwo TAI. Mają zasięg ok. 150 km i długotrwałość lotu ponad 27 godz. Kupiono je z przeznaczeniem do walki z bojownikami w południowo-wschodniej części kraju, nad Jeziorem Czad. Terroryści z Państwa Islamskiego Prowincji Afryki Zachodniej (wcześniej z Boko Haram, którzy przeniknęli z Nigerii) stanowią poważne zagrożenie dla stabilności państwa.

Posiadany przez wojska rządowe sprzęt jest niewystarczający, aby śledzić i neutralizować bojowników. Bbsl wyposażone w kamery termowizyjne i uzbrojone w bomby szybujące MAM-L i MAM-C mają pomóc Armée de l 'Air Nigérienn (wojskom lotniczym Nigru) w realizacji operacji kontrterrorystycznych. Zakup tureckich bezzałogowców miał też na celu uniezależnienie się od lotów francuskich (MQ-9 Reaper) i amerykańskich uzbrojonych bsl z bazy w Niamey.

Same maszyny to jedynie część sukcesu. Konieczne jest też wdrożenie całego systemu, który pozwoli na ich użycie: szkolenie operatorów (w tym uzbrojenia), szkolenie obsługi naziemnej, budowanie łańcucha dostaw części zamiennych i zapewnienie stałych dostaw uzbrojenia (Niger zamówił tureckie Hurkus-C, 2021-11-21).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.