Portal Defense News poinformował, że Brazylia przygotowała wymagania dla programu VBC Cav-MSR 8×8 zakładającego pozyskanie średnich opancerzonych wozów bojowych kawalerii (kołowych wozów wsparcia ogniowego). W opublikowanym 20 maja 2022 biuletynie informacyjnym brazylijskich wojsk lądowych znalazła się informacja, że rozporządzenie EME/C Ex nr 716, podpisane 9 maja przez szefa sztabu, gen. Valério Stumpfa, już obowiązuje i określa wymagania operacyjne dla nowego pojazdu opancerzonego.
Nowe wozy mają być następcami obecnie używanych, a nienadających się do tej roli wozów opancerzonych EE-9 Cascavel z armatą Engesa EC-90 kal. 90 mm. 221 pojazdów będzie uzbrojonych w wieżę czołgową ze 105-mm lub 120-mm armatą. Pierwotnie EE-9 miały zostać zastąpione cięższą wersją transportera Guarani VBR-MR (lub Viatura Blindada de Reconhecimento – Media Sobre Rodas). Prace rozwojowe rozpoczęto w 2014, a pierwsze egzemplarze miały trafić do służby w 2020. Plany się jednak nie powiodły i prace zawieszono w 2017 z powodu braku funduszy i kłopotów z integracją wieży z kadłubem.
Informacje o rychłym rozpoczęciu procedury przetargowej pochodzą od anonimowych osób zaznajomionych z programem. Sztab Generalny Exército Brasileiro oczekuje teraz na zatwierdzenie wymogów i na zgodę na ich publikację. Wówczas ustalony zostanie harmonogram przetargu. Zainteresowanie wyraziły już m. in. włoskie konsorcjum Iveco-Oto Melara, które oferuje Centauro II; General Dynamics European Land Systems z LAV 700 i China North Industries Group Corporation Limited (Norinco) z ST1. W połowie ubiegłego roku Krauss-Maffei Wegmann wraz z belgijską spółką John Cockerill prawdopodobnie zaoferowały kołowe wwo Boxer MGS z wieżą C3105.
EE-9 nie zostaną jednak szybko wycofane. Brazylijskie ministerstwo obrony podjęło się modernizacji ponad połowy z 400 pozostających w służbie. Za prace będzie odpowiadać Força Terrestre – konsorcjum kierowane przez lokalną firmę Akaer, w której skład wchodzi Universal Engenharia i Opto Space and Defense. Na początku maja otrzymało ono kontrakt o wartości 14,5 mln USD na produkcję dwóch prototypów. Zapewniono też, że Brazylia zamówi co najmniej 98 zmodernizowanych pojazdów. W wyniku modernizacji resurs Cascaveli wydłuży się o 15-20 lat (Coraz bliżej modernizacji brazylijskich EE-9, 2022-03-01, Brazylia szuka KTO 8x8 105 mm , 2021-03-23).