Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Certyfikat Phenoma 300

Lotnictwo cywilne, 04 grudnia 2009

Brazylijski Embraer otrzymał certyfikat rodzimych władz lotniczych ANAC dla lekkiego odrzutowca dyspozycyjnego Phenom 300. Otwiera to drogę do pierwszych dostaw tego samolotu.

Phenom 300 będzie kosztował w wersji standardowej 8,14 mln USD, w cenach przyszłorocznych i dostosowany do wymogów amerykańskich władz lotniczych. Wejście na rynek lekkich i bardzo lekkich samolotów odrzutowych ma pozwolić brazylijskiemu producentowi zrekompensować przewidywaną, długofalową stagnację rynku maszyn regionalnych / Zdjęcie: Embraer

Phenom 300 to samolot dla 8-9 pasażerów i jednego lub dwóch pilotów o maksymalnej masie startowej 8,15 t. Ma 15,5 m długości, 16,2 m rozpiętości, a dwa silniki Pratt & Whitney PW 535E zapewniają maksymalną prędkość przelotową 833 km/h i zasięg 3300 km (przy 6 osobach na pokładzie i z rezerwą paliwa na 185 km lotu), co przewyższyło wartości obliczeniowe. W pełni szklany kokpit, z trzema wyświetlaczami 12-calowymi i awioniką Garmina (G1000) mają prezentować - według producenta - wyjątkowe dla tej klasy samolotów wyposażenie elektroniczne.

Budowa pierwszych elementów kadłuba rozpoczęła się w czerwcu 2007. W styczniu 2008, zamontowano skrzydła i silniki, a pod koniec kwietnia ubiegłego roku odbył się lot pierwszego z prototypów (zobacz: Oblot Phenoma 300). Program prób, realizowany przez 4 prototypy, w trzy do prób w locie, objął 1400 h spędzonych w powietrzu.

Wczoraj wysiłki te zostały sfinalizowane. Phenom 300 otrzymał certyfikat Agência Nacional de Aviação Civil - ANAC, brazylijskich władz lotnictwa cywilnego. Najważniejszy, z punktu widzenia wyników sprzedaży, certyfikat amerykański spodziewany jest w niedługim terminie.

Jednocześnie otrzymano certyfikat produkcyjny, aprobujący stworzoną linię produkcyjną i zastosowane technologie. Na razie przedstawiciele Embraera nie ujawnili jednak, kiedy planowana jest pierwsza dostawa.

Jeszcze kilka miesięcy temu Brazylijczycy utrzymywali, że posiadają zamówienia na ok. 800 egz. Phenomów 300 i mniejszych Phenomów 100. Można przypuszczać, że liczba ta nie jest już aktualna, w obliczu powszechnego anulowania kontraktów, w całym przemyśle lotniczym, a w segmencie odrzutowców biznesowych w szczególności (zobacz: Załamanie lotnictwa ogólnego).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.