Brazylijski Embraer otrzymał certyfikat rodzimych władz lotniczych ANAC dla lekkiego odrzutowca dyspozycyjnego Phenom 300. Otwiera to drogę do pierwszych dostaw tego samolotu.
Phenom 300 to samolot dla 8-9 pasażerów i jednego lub dwóch pilotów o maksymalnej masie startowej 8,15 t. Ma 15,5 m długości, 16,2 m rozpiętości, a dwa silniki Pratt & Whitney PW 535E zapewniają maksymalną prędkość przelotową 833 km/h i zasięg 3300 km (przy 6 osobach na pokładzie i z rezerwą paliwa na 185 km lotu), co przewyższyło wartości obliczeniowe. W pełni szklany kokpit, z trzema wyświetlaczami 12-calowymi i awioniką Garmina (G1000) mają prezentować - według producenta - wyjątkowe dla tej klasy samolotów wyposażenie elektroniczne.
Budowa pierwszych elementów kadłuba rozpoczęła się w czerwcu 2007. W styczniu 2008, zamontowano skrzydła i silniki, a pod koniec kwietnia ubiegłego roku odbył się lot pierwszego z prototypów (zobacz: Oblot Phenoma 300). Program prób, realizowany przez 4 prototypy, w trzy do prób w locie, objął 1400 h spędzonych w powietrzu.
Wczoraj wysiłki te zostały sfinalizowane. Phenom 300 otrzymał certyfikat Agência Nacional de Aviação Civil - ANAC, brazylijskich władz lotnictwa cywilnego. Najważniejszy, z punktu widzenia wyników sprzedaży, certyfikat amerykański spodziewany jest w niedługim terminie.
Jednocześnie otrzymano certyfikat produkcyjny, aprobujący stworzoną linię produkcyjną i zastosowane technologie. Na razie przedstawiciele Embraera nie ujawnili jednak, kiedy planowana jest pierwsza dostawa.
Jeszcze kilka miesięcy temu Brazylijczycy utrzymywali, że posiadają zamówienia na ok. 800 egz. Phenomów 300 i mniejszych Phenomów 100. Można przypuszczać, że liczba ta nie jest już aktualna, w obliczu powszechnego anulowania kontraktów, w całym przemyśle lotniczym, a w segmencie odrzutowców biznesowych w szczególności (zobacz: Załamanie lotnictwa ogólnego).