Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wojskowy Overture

Nowe technologie, Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, Lotnictwo wojskowe, 31 lipca 2022

19 lipca 2022 amerykański startup lotniczy Boom Supersonic ogłosił, że łączy siły z koncernem Northrop Grumman (FIA 2022: Ostateczny projekt Overture, 2022-07-20), aby stworzyć wojskową wersję naddźwiękowego samolotu pasażerskiego Overture. W odmianie militarnej ma służyć do realizowania zadań specjalnych. To szeroka kategoria, która obejmuje wiele rodzajów nieuzbrojonych samolotów wojskowych. Połączenie prędkości i zasięgu Overture miałoby zaowocować bezpieczniejszymi misjami zbierania danych wywiadowczych i szybszymi lotami specjalnego transportu lotniczego, w tym misjami medycznymi i przewożeniem żołnierzy jednostek specjalnych na miejsce akcji. Oczywiście nie można wykluczyć, że samolot będzie w jakiś sposób uzbrojony, by szybko atakować ważne cele.

Wizja samolotu naddźwiękowego Overture w wersji wojskowej oferowanej przez Northrop Grummana / Ilustracja: Boom Supersonic

Boom Supersonic powstał w 2014 w celu opracowania i wprowadzenia SST, pierwszego komercyjnego samolotu pasażerskiego (transportowego) od czasu anglo-francuskiego Concorde i sowieckiego Tu-144. Przedsiębiorstwo zaprezentowało demonstrator technologii XB-1 w 2021. Teraz pracuje nad samolotem docelowym, Overture. Pentagon może z niego skorzystać, by uzyskać potrzebne zdolności, bo jest to tańsze, niż zaprojektowanie nowego samolotu od podstaw.

W 2022 US Air Force przeznaczyły na rozwój Overture 60 mln USD. To niewielka część środków potrzebnych do stworzenia certyfikowanego samolotu, ale wsparcie jest istotne. Northrop Grumman proponuje, by Overture zastąpiły w niedalekiej przyszłości m.in. samoloty rozpoznawcze i obserwacyjne RC-135. Mogłyby one realizować ich misje znacznie bezpieczniej niż poddźwiękowe odrzutowce sprzed 50 lat. Niepotrzebne będą przy tym myśliwce eskortujące, co znacznie uprości planowanie zadań. Podobnie mogłoby być z transportem zaopatrzenia i żołnierzy z USA do Japonii czy Europy. Trwałby on 3-4 godziny zamiast 8-10. W wielu sytuacjach to bardzo istotna różnica.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.