Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Sea Gripen dla Indii?

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 20 grudnia 2009

W odpowiedzi na zapytanie o informację, wystosowane przez Bhartiya Nāu Senā (BNS, Marynarkę Wojenną Indii), szwedzki Saab zaproponował opracowanie morskiej wersji Gripena NG, nazwanej Sea Gripen.

Masa własna Sea Gripena wynosić ma 8000 kg, a masa przenoszonego uzbrojenia i paliwa - 8500 kg. Promień działania to 1250 km w przypadku ataku na cele morskie lub 1400 km dla misji ofensywnych w walce o przewagę w powietrzu / Rysunek: Saab

W ciągu kilku ostatnich tygodni New Delhi wysłała do producentów samolotów bojowych (w grę wchodzą Boeing, Dassault, Suchoj, ale też - o czym wcześniej nie informowano - Saab, Indyjski przetarg na samoloty pokładowe) zapytanie o informację (Request for Information, RfI), dotyczące dostarczenia konstrukcji przystosowanej do operowania z klasycznych lotniskowców, a także zdolnych do skróconego startu i lądowania na pokładzie z użyciem lin hamujących.

Indie obecnie posiadają (teoretycznie) tylko jeden lotniskowiec - INS Vikramaditya (ex-Admirał Gorszkow), który po remoncie i modernizacji ma wejść do służby w 2012. Jednak mają ambitne plany zbudowania własnymi siłami trzech nowych lotniskowców (Stępka pod indyjski lotniskowiec). Do wyekwipowania grupy lotniczej pierwszej z nich, jak i dla Vikramaditya, planowane jest zakupienie rosyjskich MiGów-29K (4 MiGi-29K w Indiach), natomiast dwie nowe jednostki, których wejście do służby zaplanowano ok. 2025, mają przenosić nowe samoloty pokładowe, których dotyczy zapytanie. Wystosowanie RfI może oznaczać także, że przemysł indyjski nie jest w stanie samodzielnie opracować morskiej wersji samolotu HAL Tejas (Tejasy za MiGi-21) w odpowiednim czasie.

Sea Gripen ma łączyć osiągi zwykłego Gripena ze zmianami strukturalnymi wprowadzonymi w konstrukcji Gripena NG (Gripen Demo powrócił do lotów). Jego maksymalna masa do startu z pokładu klasycznego, dużego lotniskowca wynosić ma 16 500 kg, a maksymalna masa do lądowania (z uzbrojeniem i paliwem) - 13 500 kg. Dodatkową zaletą podczas są niewielkie gabaryty samolotu. Obliczeniowa żywotność konstrukcji to 8000 h.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.