W odpowiedzi na zapytanie o informację, wystosowane przez Bhartiya Nāu Senā (BNS, Marynarkę Wojenną Indii), szwedzki Saab zaproponował opracowanie morskiej wersji Gripena NG, nazwanej Sea Gripen.
W ciągu kilku ostatnich tygodni New Delhi wysłała do producentów samolotów bojowych (w grę wchodzą Boeing, Dassault, Suchoj, ale też - o czym wcześniej nie informowano - Saab, Indyjski przetarg na samoloty pokładowe) zapytanie o informację (Request for Information, RfI), dotyczące dostarczenia konstrukcji przystosowanej do operowania z klasycznych lotniskowców, a także zdolnych do skróconego startu i lądowania na pokładzie z użyciem lin hamujących.
Indie obecnie posiadają (teoretycznie) tylko jeden lotniskowiec - INS Vikramaditya (ex-Admirał Gorszkow), który po remoncie i modernizacji ma wejść do służby w 2012. Jednak mają ambitne plany zbudowania własnymi siłami trzech nowych lotniskowców (Stępka pod indyjski lotniskowiec). Do wyekwipowania grupy lotniczej pierwszej z nich, jak i dla Vikramaditya, planowane jest zakupienie rosyjskich MiGów-29K (4 MiGi-29K w Indiach), natomiast dwie nowe jednostki, których wejście do służby zaplanowano ok. 2025, mają przenosić nowe samoloty pokładowe, których dotyczy zapytanie. Wystosowanie RfI może oznaczać także, że przemysł indyjski nie jest w stanie samodzielnie opracować morskiej wersji samolotu HAL Tejas (Tejasy za MiGi-21) w odpowiednim czasie.
Sea Gripen ma łączyć osiągi zwykłego Gripena ze zmianami strukturalnymi wprowadzonymi w konstrukcji Gripena NG (Gripen Demo powrócił do lotów). Jego maksymalna masa do startu z pokładu klasycznego, dużego lotniskowca wynosić ma 16 500 kg, a maksymalna masa do lądowania (z uzbrojeniem i paliwem) - 13 500 kg. Dodatkową zaletą podczas są niewielkie gabaryty samolotu. Obliczeniowa żywotność konstrukcji to 8000 h.