Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

897 mln rubli na rozwój CR929

Przemysł lotniczy, Strategia i polityka, 01 października 2022

W 2023 na projektowanie rosyjsko-chińskiego szerokokadłubowego samolotu dalekiego zasięgu CR929 ((CR 929 – chińsko-rosyjski samolot szerokokadłubowy , 2017-09-29, Początek budowy prototypu CR929, 2021-09-19) Federacja Rosyjska planuje przeznaczyć ok. 897 mln rubli (ok. 74 mln PLN). Wynika to z projektu budżetu na najbliższe 3 lata. Co istotne, nie uwzględniono w nim odpowiednich wydatków na lata 2024 i 2025.

Rozwój samolotu CR929 jest prowadzony od 2016 jako wspólne przedsięwzięcie rosyjskiej OAK i chińskiego COMAC. Początkowo oblot prototypu planowano na 2023, a początek dostaw na 2025. Jednak w 2020, z powodu nieporozumień w wyborze dostawców komponentów w warunkach sankcji USA, prace nad projektem zaczęły napotykać na problemy. Chiny, stając się gigantem przemysłowym, były też coraz mniej zainteresowane usługami rosyjskich inżynierów. W efekcie spadał udział Rosji w projekcie.

Wizja rosyjsko-chińskiego szerokokadłubowego samolotu dalekiego zasięgu CR929 / Ilustracja: OAK

W sierpniu 2022 dyrektor generalny OAK Jurij Sliusar powiedział, że prace nad CR929 trwają, ale biorąc pod uwagę konsekwencje restrykcji pandemicznych i nałożenie nowych sankcji na Federację Rosyjską, program zostanie zaktualizowany. We wrześniu, na konferencji World Design Capital 2022 w Szanghaju, Wu Guanghui z COMAC poinformował o rozpoczęciu prac nad wstępnym projektem wspólnego rosyjsko-chińskiego samolotu CR929. Oznaczało to, że jego rozwój zaczyna się prawie od nowa.

Z projektu budżetu wynika, że w FR finansowanie państwowego programu rozwoju przemysłu lotniczego w 2023 ma wynieść 38,5 mld rubli, w 2024 już 41,5 mld rubli, ale w 2025 tylko 39,2 mld rubli. W 2022 na ten cel przeznaczono 34,9 mld rubli. W ramach państwowego programu zamówień na sprzęt lotniczy planowane jest dostarczenie na rynek do 2030 ponad 450 samolotów i 460 śmigłowców. Przedsiębiorstwa leasingowe będą kupować po preferencyjnych stawkach sprzęt do późniejszego przekazania przewoźnikom lotniczym. W latach 2022-2024 program ma być finansowany z Narodowego Funduszu Majątkowego (FNB), na co zostanie przeznaczonych 279 mld rubli.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.