Drugi zbudowany przez Airbusa geostacjonarny satelita telekomunikacyjny Inmarsat-6, (I-6 F2) przybył na pokładzie samolotu Airbus Beluga do Centrum Kosmicznego im. Kennedy'ego na Florydzie. Zostanie wystrzelony w lutym br. To 87 satelita zbudowany na bazie Airbus Eurostar.
Satelita ten bazuje na niezawodnym pojeździe kosmicznym Eurostar E3000 od Airbusa. Jest to 58 satelita Eurostar E3000 zbudowany przez koncernu. Będzie to zarazem dziewiąty orbitujący Eurostar wyposażony w napęd elektryczny służący do zmiany orbity.
Satelity I-6 F1 i I-6 F2 mają dużą antenę pracującą w paśmie L o średnicy 9 m i 6 wielowiązkowych anten do obsługi pasma Ka, co zapewnia wysoki poziom elastyczności w działaniu i stabilności łączy. Wyposażone są również w modułowe procesory cyfrowe nowej generacji, które zapewniają pełną swobodę sterowania do 8000 kanałów łączności i szybką alokację mocy do ponad 200 wiązek punktowych w paśmie L w każdym satelicie. Wiązki punktowe w paśmie Ka można skierować w dowolne miejsce na powierzchni Ziemi, swobodnie przydzielając kanały łączności do każdej z wiązek.
Satelity umożliwią Inmarsatowi dalsze udoskonalanie usług w sieci ELERA (pasmo L) i Global Xpress (pasmo Ka) dla klientów na lądzie, morzu i w powietrzu. Przybliżają też realizację planu dotyczącego pierwszej na świecie wielowymiarowej sieci Inmarsat ORCHESTRA. Sieć sieci będzie opierać się na istniejących możliwościach kosmicznych Inmarsat, zapewniających wzrost pojemności i nowe funkcje dla klientów w latach 30. i następnych dekadach XXI wieku.
Inwestycje Airbusa w technologie platform i wyposażenia montowanego w serii satelitów I-6 są wspierane przez Europejską Agencję Kosmiczną i agencje krajowe, w szczególności brytyjską Agencję Kosmiczną i CNES, francuskie Narodowe Centrum Badań Kosmicznych.
Pojazd I-6 F2 ma masę startową 5,5 tony, jego układ elektryczny generuje moc 21 kW. Satelita ma projektowaną żywotność ponad 15 lat. Pierwszy zbudowany przez Airbusa satelita Inmarsat-6 (I-6 F1) został pomyślnie wyniesiony na orbitę w grudniu 2021. Do miejsca testów geostacjonarnych dotarł latem 2022, a jego wejście do służby planowane jest na początek 2023. I-6 F2 dołączy do niego po udanym locie w kosmos, a do działania powinien wejść na początku 2024 r.
Geostacjonarne satelity telekomunikacyjne Airbusa działają już łącznie ponad 1300 lat i są używane lub budowane dla wszystkich czołowych użytkowników satelitów geostacjonarnych na świecie (Zgoda rządu brytyjskiego na sprzedaż Inmarsat, 2022-09-18, Inmarsat-6 gotów do startu, 2021-11-23).