Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Beluga przewiozła satelitę Inmarsat-6

Astronautyka, Cyberprzestrzeń, 31 stycznia 2023

Drugi zbudowany przez Airbusa geostacjonarny satelita telekomunikacyjny Inmarsat-6, (I-6 F2) przybył na pokładzie samolotu Airbus Beluga do Centrum Kosmicznego im. Kennedy'ego na Florydzie. Zostanie wystrzelony w lutym br. To 87 satelita zbudowany na bazie Airbus Eurostar.

Satelity umożliwią Inmarsatowi dalsze udoskonalanie usług w sieci ELERA i Global Xpress / Zdjęcie: Airbus

Satelita ten bazuje na niezawodnym pojeździe kosmicznym Eurostar E3000 od Airbusa. Jest to 58 satelita Eurostar E3000 zbudowany przez koncernu. Będzie to zarazem dziewiąty orbitujący Eurostar wyposażony w napęd elektryczny służący do zmiany orbity.

Satelity I-6 F1 i I-6 F2 mają dużą antenę pracującą w paśmie L o średnicy 9 m i 6 wielowiązkowych anten do obsługi pasma Ka, co zapewnia wysoki poziom elastyczności w działaniu i stabilności łączy. Wyposażone są również w modułowe procesory cyfrowe nowej generacji, które zapewniają pełną swobodę sterowania do 8000 kanałów łączności i szybką alokację mocy do ponad 200 wiązek punktowych w paśmie L w każdym satelicie. Wiązki punktowe w paśmie Ka można skierować w dowolne miejsce na powierzchni Ziemi, swobodnie przydzielając kanały łączności do każdej z wiązek.

Satelity umożliwią Inmarsatowi dalsze udoskonalanie usług w sieci ELERA (pasmo L) i Global Xpress (pasmo Ka) dla klientów na lądzie, morzu i w powietrzu. Przybliżają też realizację planu dotyczącego pierwszej na świecie wielowymiarowej sieci Inmarsat ORCHESTRA. Sieć sieci będzie opierać się na istniejących możliwościach kosmicznych Inmarsat, zapewniających wzrost pojemności i nowe funkcje dla klientów w latach 30. i następnych dekadach XXI wieku.

Inwestycje Airbusa w technologie platform i wyposażenia montowanego w serii satelitów I-6 są wspierane przez Europejską Agencję Kosmiczną i agencje krajowe, w szczególności brytyjską Agencję Kosmiczną i CNES, francuskie Narodowe Centrum Badań Kosmicznych.

Pojazd I-6 F2 ma masę startową 5,5 tony, jego układ elektryczny generuje moc 21 kW. Satelita ma projektowaną żywotność ponad 15 lat. Pierwszy zbudowany przez Airbusa satelita Inmarsat-6 (I-6 F1) został pomyślnie wyniesiony na orbitę w grudniu 2021. Do miejsca testów geostacjonarnych dotarł latem 2022, a jego wejście do służby planowane jest na początek 2023. I-6 F2 dołączy do niego po udanym locie w kosmos, a do działania powinien wejść na początku 2024 r.

Geostacjonarne satelity telekomunikacyjne Airbusa działają już łącznie ponad 1300 lat i są używane lub budowane dla wszystkich czołowych użytkowników satelitów geostacjonarnych na świecie (Zgoda rządu brytyjskiego na sprzedaż Inmarsat, 2022-09-18, Inmarsat-6 gotów do startu, 2021-11-23).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.