Jak podaje portal Infodefensa, Marinha do Brasil (marynarka wojenna Brazylii) planuje wycofać ze służby konwencjonalny okręt podwodny Timbira (S 32) typu Tupi niemieckiego projektu 209/1400. Następnie jednostka ma zostać wystawiona na sprzedaż.
Okręt jest jednym z 4 OP tego typu zbudowanych dla brazylijskiej marynarki wojennej i wcielonych do służby w latach 1989-1999. S-32 to 3. okręt serii, zwodowany 5 stycznia 1996 przyjęty do służby w grudniu tego samego roku, co oznacza, że w Marinha do Brasil służył niemal 27 lat. Został zbudowany w Arsenal de la Marina de Río de Janeiro (AMRJ). Podobnie jak inne okręty został nazwany na cześć jednego z plemion zamieszkujących Brazylię.
Wycofanie jednostki jest możliwe dzięki realizacji programu następców OP typu Tupi(w służbie pozostają jeszcze 3 OP tego typu i wywodzący się z nich OP Tikuna). Są nimi okręty typu Riachuelo bazujące na francuskim projekcie Scorpène. Okręt wiodący typu – Riachuelo (S 40) – został przyjęty do służby 1 września 2022. Brazylijczycy zamówili 4 takie konwencjonalne okręty w ramach programu PROSUB, zainicjowanego jeszcze w 2008. W planach jest też budowa piątej jednostki, tym razem jednak z napędem jądrowym. Ich budowa odbywa się w Brazylii w stoczni ICN.
Wśród potencjalnych odbiorców wycofywanych przez Brazylię okrętów wymienia się Peru i Argentynę, które mają doświadczenia z eksploatacji niemieckich jednostek proj. 209. Szczególnie zainteresowani mogą być Argentyńczycy, którzy całkowicie utracili potencjał podwodny po katastrofie ARA San Juan (S-42) i dysponując jedynie niesprawnym ARA Santa Cruz (S-41) typu TR1700. Wcześniej zainteresowanie brazylijskimi jednostkami miała rzekomo wyrazić Polska i Republika Korei. Seul chciał pozyskać okręty w celu przeprowadzenia remontu i modernizacji a następnie odsprzedaży nowemu użytkownikowi (Pierwszy brazylijski Scorpène w służbie, 2022-09-05, Argentyna rozważa zakup OP, 2021-12-29, Brazylia wyprzedaje okręty podwodne, 2019-05-19).