Ministerstwo obrony Argentyny w oficjalnym raporcie podało, że jest w trakcie zaawansowanych rozmów z dwoma potencjalnymi dostawcami w sprawie zakupu 3 nowych, diesel-elektryczych okrętów podwodnych. Koszt ich zakupu miałby wynieść co najmniej 1,3 mld USD (mld PLN). Jednostki pozwoliłyby odbudować zdolności Buenos Aires do odstraszania na morzu.
Rozmowy mają być prowadzone z francuską Naval Group, oferującą OP typu Scorpène i niemiecką TKMS oferującą OP typu 209/1400 i typu 214. Według argentyńskich analityków koszt zakupu nowych OP mógłby być jednak wyższy i wynieść co najmniej 1,5 mld USD.
Obecnie Armada de la República Argentina (marynarka wojenna) nie ma gotowych operacyjnie okrętów podwodnych. Po utracie w 2017 ARA San Juan (S-42) typu TR-1700 (odmiana niemieckiego typu 209) na stanie argentyńskiej marynarki pozostał bliźniaczy ARA Santa Cruz (S-41) i starszy ARA Salta (S-31) typu 209/1200. Oba są jednak niesprawne.
Do tej pory Argentyńczykom nie udało się pozyskać także rozwiązania pomostowego, w postaci używanych okrętów typu Tupi z Brazylii. Głównym hamulcem w odbudowie potencjału argentyńskiej marynarki wojennej – podobnie jak w innych rodzajach sił zbrojnych – jest chroniczny brak środków. Zakup kosztowych OP powinien być zatem połączony z optymalnym sposobem finansowania transakcji (Timbira ma trafić na sprzedaż, 2023-02-27).