Szef resortu obrony po zakończeniu rozmów ministrów obrony państw Grupy Północnej w Legionowie zapowiedział, że trwają zaawansowane rozmowy w sprawie zakupu dla Sił Powietrznych samolotów wczesnego ostrzegania. Negocjacje są prowadzone ze Szwecją.
Obecnie nie są znane żadne szczegóły na temat zakupu. Wśród możliwych rozwiązań jest zakup w Szwecji nowych maszyn wczesnego ostrzegania i kierowania (AEW&C) GlobalEye z radarem Erieye Extended Range. Dostawcą i integratorem wyposażenia specjalistycznego jest Saab. Możliwą opcją jest też odkupienie od Szwecji 2 używanych przez Flygvapnet (wojska lotnicze) samolotów S100D Argus ASC 890 wyposażonych w starszą odmianę radaru Erieye. Szwedzi czekają już na ich następcę. W 2022 zamówiono w ich miejsce parę GlobalEye.
Chęć zakupu samolotów wczesnego ostrzegania należy łączyć ze słabością polskiego systemu OPL, czego wynikiem był incydent z naruszeniem polskiej przestrzeni powietrznej przez rosyjski pocisk manewrujący H-55. Samoloty tego typu pozwalają na skuteczne wykrywanie nisko lecących obiektów (takich jak H-55), ponieważ w mniejszym stopniu ogranicza je horyzont radiolokacyjny.
Zakup takich maszyn dla SP był postulowany przez komentatorów i ekspertów od lat. Ich uzupełnieniem powinny być zaś w przyszłości stacje radiolokacyjne na aerostatach, planowane do pozyskania w ramach programu Barbara (Saab chce dostarczyć GlobalEye dla NATO, 2023-02-22).