Saab odpowiedział na zapytanie o informacje w projekcie Alliance Future Surveillance and Control (AFSC), w ramach którego NATO zamierza pozyskać nowej generacji samoloty wczesnego ostrzegania i kierowania. Szwedzkie przedsiębiorstwo oferuje system bazujący na GlobalEye, który mógłby zastąpić sojusznicze samoloty E-3A AWACS.
– Saab jest sprawdzoną i godną zaufania częścią przemysłowej bazy obronnej NATO i jesteśmy obecnie w ponad 2/3 państw członkowskich. Nasze rozwiązania, w tym GlobalEye, od początku były projektowane zgodnie z wymogami NATO. Jestem przekonany, że możemy wnieść istotny wkład we wzmocnienie Sojuszu i uzyskanie korzyści przez państwa członkowskie – powiedział szef działu Saab Surveillance Carl-Johan Bergholm.
W ramach inicjatywy AFSC Sojusz zamierza pozyskać następcę pozostającej w służbie floty 14 maszyn E-3A, aby podtrzymać zdolności do działań w przestrzeni powietrznej i w innych domenach. Obecne samoloty mają być eksploatowane do około 2035 i wycofane po ok. 50 latach służby. Niewykluczone, że szwedzka oferta docelowo będzie się istotnie różniła od znanego już systemu GlobalEye i zostanie specjalnie skonfigurowana na potrzeby NATO (Szwedzi zamówili GlobalEye, 2022-07-01, USAF wybrały E-7 Wedgetail, 2022-04-28).