Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

A400M – zbliżenie bez przełomu

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 05 lutego 2010

Wczorajsze spotkanie ministrów obrony krajów-uczestników programu Airbusa A400M w Stambule zakończyło się deklaracją woli kontynuowania projektu. Nie ma jednak zgody, co do zasad finansowania.

</span>A400M pozostaje największym z realizowanych obecnie przedsięwzięć obronnych UE. Polityczny charakter projektu ratuje go przed kasacją. Zainteresowane strony nadal nie godzą się jednak wyłożyć dodatkowych środków na jego dokończenie / Zdjęcie: Airbus Military

Proces negocjacji, w sprawie przyszłości programu wojskowego, ciężkiego transportowca trwa już od kilku miesięcy. Sprowadza się do określenia kto zapłaci za przekroczenie budżetu, który w 2003 oszacowano na 20 mld Euro (za 180 samolotów dla Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Belgii, Luksemburga i Turcji), a obecnie podaje się kwotę 31 mld Euro.

Jej część już pokrył Airbus Military, a dokładnie - kontrolujący ją koncern EADS - finansując od ponad roku z własnych środków prowadzenie prac badawczo-rozwojowych (zobacz: A400M - 3 lata opóźnienia).

Wielu obserwatorów miało nadzieję, że do przełomu w rokowaniach doprowadzi wczorajsze spotkanie ministrów obrony w Stambule. Niestety, tak się nie stało. W zasadzie powtórzono deklaracje ze spotkań w połowie stycznia (zobacz: A400M - bez uzgodnienia stanowisk) o konieczności kontynuowania programu, jednak z większym udziałem finansowym producenta. Nie zmieniło się również to, że najmocniej budowę A400M popierają Francuzi i Hiszpanie, zaś największy opór stawiają Niemcy oraz Turcy.

Podano jednak pewne szczegóły, dotyczące kwestii finansowych. Okazało się, że 7 państw-uczestników programu zdecydowało się do tej pory wyłożyć dodatkowe 2 mld Euro. Istnieje również możliwość wypłacenia EADS pożyczek, prawdopodobnie w podobnej wysokości (Francja zadeklarowała 400 mln Euro, pozytywnie do propozycji odniósł się również rząd Hiszpanii oraz Niemiec). Nadal jednak - według francuskiego ministra obrony - stanowiska stron różnią się od siebie kwotą ok. 4,5 mld Euro, ponieważ 3,3 mld Euro obiecał pokryć producent.

Ministrowie obrony 7 państw uzgodnili również, że przedstawią EADS ultimatum, żądające zakończenia negocjacji w ciągu 3 tygodni. To podobny krok, na jaki zdecydowali się niedawno przedstawiciele Airbusa. Można go wiec traktować w kategoriach taktyki negocjacyjnej. Żadna ze stron nie jest bowiem zainteresowana kasatą programu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.