Dzisiaj, 12 stycznia 2024, Marinha do Brasil (marynarka wojenna Brazylii) przyjęła do służby drugi konwencjonalny okręt podwodny typu Riachuelo – Humaitá (S41) – oparty o francuski projekt Scorpène. Budowa tych okrętów w ramach programu PROSUB (Programa de Desenvolvimento de Submarinos) odbywa się w stoczni Itaguaí Construções Navais (ICN) we współpracy z Naval Group.
Nowy OP dołączy do pierwszej jednostki, okrętu Riachuelo (S40) będącego okrętem wiodącym typu. Wszedł on do służby na początku września 2022, po 12 latach od rozpoczęcia budowy. W ramach PROSUB Brazylijczycy zamówili w sumie 4 konwencjonalne okręty oparte o projekt Scorpène. Dwa ostatnie z nich – przyszły Tonelero (S42) i Angostura (S43) są w budowie. Prace odnotowały jednak opóźnienie i ich wodowanie jest spodziewane w 2024 i w 2024 a wejście do służby w 2025 i w 2026.
Poza konwencjonalnymi okrętami diesel-elektrycznymi Brazylijczycy rozpoczęli też prace nad pierwszym rodzimym okrętem o napędzie jądrowym. Otrzyma on nazwę Álvaro Alberto i powinien zostać zwodowany na przełomie obecnej i przyszłej dekady. Zbuduje go ICN.
Prowadzone obecnie programy okrętowe mają wzmocnić brazylijski przemysł i zapewnić bezpośrednio i pośrednio ok. 60 tys. miejsc pracy (Timbira ma trafić na sprzedaż, 2023-02-27).