Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

LCH oblatany

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 31 marca 2010

Przedwczoraj w Bangalore został oblatany prototyp (demonstrator technologii) indyjskiego śmigłowca uderzeniowego LCH.

W pierwszym locie śmigłowiec pilotowali kapitanowie Unni Pillai i Hari Nair. Śmigłowiec wystartował o 15:30 czasu lokalnego, czyli w warunkach stosunkowo wysokiej temperatury i wilgotności. Prototyp LCH zrealizował plan oblotu, obejmujący kilka manewrów, w tym zawis w powietrzu, obrót w zawisie w obu kierunkach, i czterokrotnie okrążył lotnisko. Wysokość lotu nie przekroczyła 15 m. Lot trwał ponad kwadrans.

Napędzany dwoma silnikami Shakti (opracowywanymi przez HAL we współpracy z francuską Turbomeca) o mocy po 900 kW, dwumiejscowy LCH (Light Combat Helicopter) został skonstruowany w Hindustan Aeronautics Ltd. To śmigłowiec uderzeniowy, odpowiadający europejskiemu EC665 Tiger, czy chińskiemu Zhisheng-10. Według założeń ma je jednak przewyższać parametrami lotnymi i wyposażeniem pokładowym. Oblot śmigłowca wielokrotnie odkładano (pierwotnie planowano go blisko 2 lata wcześniej, a jeszcze niedawno zapowiadano na grudzień 2009), z powodu jego niedopracowania.

Szacuje się, że masa LCH została przekroczona o kilkaset kilogramów w stosunku do planowanej (zakładano masę pustego na poziomie 2,5 t, a prototyp waży 580 kg więcej). Tymczasem jednym z głównych wymagań wobec indyjskiego śmigłowca jest możliwość operowania na dużych wysokościach, w tym w Himalajach. Armia oczekuje, że LCH będzie mógł startować z niezbędnym uzbrojeniem z lądowisk położonych na wysokości 3,5 km, odpalać pociski rakietowe na wysokości 5 km i zwalczać cele (np. bsl) lecące na wysokości ponad 6,5 km.

Głównym powodem przekroczenia zakładanej masy jest chęć spełnienia wymagań, dotyczących odporności na ogień przeciwnika. Szef HAL Helicopter Complex, R Srinivasan mówił we wrześniu 2009 dziennikarzowi Business Standard, że redukcja masy śmigłowca będzie realizowana w kolejnych prototypach (demonstratorach technologii). Już na TD-1 planowano zmniejszenie masy o 180-200 kg, TD-2 ma być lżejszy o 100 kg, a TD-3 o kolejnych 75-85 kg. Oznaczałoby to, że docelowo masa LCH będzie przekroczona o ok. 200 kg w stosunku do planów. Oblot TD-2 jest planowany na wrzesień.

Indyjska armia planuje zakup 114 LCH. Kolejnych 65 mają kupić wojska lotnicze. Program rozwojowy przewiduje, że - jeśli nie będzie dalszych opóźnień - seryjne LCH trafią do jednostek operacyjnych w 2015-2016, a użytkowanie doświadczalne jest planowane na koniec 2011. Z powodu dotychczasowego opóźnienia programu, Indie rozpisały przetarg na 22 śmigłowce uderzeniowe (zobacz: Przetarg na śmigłowce dla Indii bez Bella i Boeinga), ale został on unieważniony pod koniec ubiegłego roku.

Równolegle z próbami śmigłowca testowane są jego systemy pokładowe i uzbrojenie. Do badań służy inna indyjska konstrukcja - lekki śmigłowiec Dhruv (Advanced Light Helicopter, zobacz: Wysokościowa akcja ratownicza Dhruv), którego technologie wykorzystano w LCH.

Planowane uzbrojenie LCH obejmuje m.in. 20-mm działko w wieżyczce Nextera, belgijskie pociski niekierowane i kpr powietrze-powietrze od MBDA, a awionikę dostarczają wytwórnie z Izraela, RPA i Szwecji (Saab). Indyjska Defence R&D Organisation (DRDO) realizuje z kolei program budowy lotniczej odmiany pocisku przeciwpancernego Nag HELINA (HELIicopter-mounted NAg), który ma zwalczać czołgi przeciwnika z odległości do 7 km.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.