Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Lot 507 – błąd pilota

Lotnictwo cywilne, 28 kwietnia 2010

Kameruńskie władze lotnicze po 2 latach zakończyły dochodzenie, w sprawie katastrofy B737 Kenya Airlines, w której zginęło 114 osób. Przyczyną okazał się błąd pilota.

Miejsce katastrofy z 2007 / Zdjęcie:daylife.com

Kenya Airlines powstała w 1977. Obecnie posiada 26 samolotów. Do tej pory w jej historii wydarzyły się 2 tragiczne wypadki. Pierwszy w styczniu 2000, kiedy do Atlantyku wpadł, zaraz po starcie z Abidżanu na Wybrzeżu Kości Słoniowej, Airbus A310 ze 179 osobami na pokładzie (przeżyło 10 osób). Wynikał z połączenia usterki technicznej - włączenia się sygnalizatora ostrzegającego przed prędkością przeciągnięcia - i złej reakcji pilota, który jedynie obniżył nos maszyny bez zwiększenia do maksimum ciągu silników (czy wykonał pozostałe, przewidziane w takiej sytuacji działania, nie ustalono). Do tragedii przyczyniła się noc i zła pogoda. Pilot nie widział powierzchni morza.

5 maja 2007 doszło do kolejnej katastrofy. Mniejszy Boeing B737-800 (lot 507) ze 105 pasażerami i 9 członkami załogi wystartował z kameruńskiego lotniska Douala, również w nocy i w czasie burzy. Dwa inne samoloty czekały na poprawę warunków. 52-letni kapitan Boeinga zdecydował się jednak na strat - miał już godzinne opóźnienie, w czasie pierwszej fazy lotu, z Abidżanu.

Według ustaleń śledczych, w czasie startu samolot przechylił się na prawe skrzydło, co wynikało z warunków pogodowych, ale również konstrukcji powierzchni sterowych, które okazały się wrażliwe na zmiany temperatury w czasie startu.

W normalnym warunkach pilot delikatnie kontruje ruchem sterów. W czasie feralnego lotu kapitan stracił jednak orientację przestrzenną. Drugi pilot polecił mu, myląc się, pochylenie w prawo (w tym czasie sam naciskał wolant w lewo), by po chwili trzykrotnie powtórzyć lewo. Było już jednak za późno. Samolot wszedł w prawą spiralę i dwie minuty po starcie rozbił się o ziemię. Nikt nie przeżył.

Śledczy stwierdzili, że załoga popełniła rażące błędy, nie zachowując rygorów pilotażu. 23-letni młody, nieśmiały drugi pilot nie informował kapitana o rosnącym przechyleniu na prawo. Wreszcie maszyna wystartowała bez uzyskania zgody kontrolera lotów.

Lotnictwo afrykańskie należy do najbardziej niebezpiecznych na świecie, od kilku lat, z przerwami, plasując się na czele statystyk wypadków lotniczych, przypadających na milion lotów (zobacz np.: Bezpieczeństwo w 2009 wg IATA).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.