W listopadzie 2015 wojska lotnicze i obrony powietrznej Zjednoczonych Emiratów Arabskich zakupiły za 1,27 mld USD 2 samoloty klasy biznes Bombardier Global 6000, z wyposażeniem umożliwiającym wykrywanie i śledzenie naziemnych celów ruchomych i celów o bardzo małej skutecznej powierzchni rozproszenia fal radiolokacyjnych, jak statki powietrzne stealth, pociski manewrujące, szybkie łodzie motorowe, czy peryskopy okrętów podwodnych, w środowisku działania silnych zakłóceń aktywnych. Dwa lata później anonsowały zamówienie jeszcze jednego samolotu tego typu, a w 2020 – dwóch następnych.
Samoloty dla ZEA zostały wyposażone w nową wersję szwedzkiego radiolokatora, oznaczoną jako Erieye ER (Extender Range – o wydłużonym zasięgu), z modułami nadawczo-odbiorczymi na bazie azotku galu (GaN), opracowany na bazie doświadczeń zdobytych przy opracowywaniu radiolokatorów z rodziny Giraffe. Według producenta jego zasięg jest o 70% większy w porównaniu z protoplastą (ponad 550 km) i może znacznie szybciej przeszukiwać przestrzeń. Podczas operowania GlobalEye krąży na wysokości 9144 m, obserwując przestrzeń powietrzną lub powierzchnię lądu albo morza, w razie potrzeby zniżając się i dokonując szczegółowego rozpoznania z użyciem różnorodnych czujników. Saab twierdzi, że podczas zadań wczesnego ostrzegania zasięg Erieye ER na małej wysokości to ponad 400 km, co daje dowódcy 20 min na podjęcie decyzji i wydanie rozkazów. Cele o niewielkiej skutecznej powierzchni rozproszenia fal radiolokacyjnych widoczne są z odległości 200 km, natomiast śmigłowiec w zawisie lub małą jednostkę nawodną można wykryć z odległości 350 km.
Załoga GlobalEye ma do dyspozycji nowoczesną awionikę glass cockpit Vision ze wskaźnikiem przeziernym i układami syntetycznej i polepszonej wizji. Zespół napędowy stanowią 2 silniki turbowentylatorowe Rolls-Royce Deutschland BR710A2-20, o ciągu 65,6 kN, które umożliwiają rozwinięcie prędkości maksymalnej 950 km/h. Maksymalna długotrwałość lotu to ponad 11 h.
GlobalEyeprzenosi morski radar obserwacyjny Selex ES Seaspray 7500E z anteną fazowaną, mogący pracować jako wskaźnik ruchomych celów naziemnych i radar z syntetyczną aperturą (średniej rozdzielczości w przypadku zobrazowania dużego obszaru i wysokiej rozdzielczości przy zobrazowaniu punktowym) oraz optoelektroniczną głowicę obserwacyjną FLIR Systems Star Safire 380HD i anteny urządzeń wsparcia elektronicznego. Dzięki temu GlobalEye należące do ZEA mogą prowadzić obserwację i śledzenie celów w przestrzeni powietrznej, na lądzie i na wodzie.
Na pokładzie GlobalEye znajdują się m. in. łącza informacyjne protokołów Link 11/16/22, urządzenia łączności satelitarnej i głosowej, a także układ identyfikacji swój-obcy (IFF) MkXII(A), pracujący w modach 1, 2, 3/A, C, 4 i 5 lub NSM, układ podający pozycję własnego statku powietrznego innym statkom powietrznym i kontroli ruchu lotniczego (ADS-B) i układ identyfikacji jednostek morskich (AIS).
System kierowania i dowodzenia misją, scala dane ze wszystkich urządzeń i układów i pokazuje je na 30-calowym ekranie w wysokiej rozdzielczości, z możliwością podglądu w małym okienku i zmianą skali mapy. Typowo we wnętrzu samolotu umieszczonych jest 5 stanowisk operatorów wyposażenia (maksymalnie może być ich 7), mających takie same możliwości i funkcje. Użytkownik może korzystać z dowolnej liczby stanowisk, w zależności od potrzeb. Przed nimi znajduje się przedział wypoczynkowy z 6 fotelami, kuchnia i toaleta. Za pomocą systemu kierowania i dowodzenia operator może uzyskać dane o celu z czujników pokładowych czy łączy informacyjnych, zidentyfikować śledzone cele, kierować działania własnych jednostek, monitorować zagrożenia, dowodzić działaniami i zarządzać wszystkimi urządzeniami pokładowymi. System ma też funkcje planowania i oceny misji (GlobalEye dla Francji?, 2024-07-11, ZEA odebrały czwarty GlobalEye, 2024-04-25, Szwedzi zamówili GlobalEye, 2022-07-01).