Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Coyote 6×6 z moździerzem kal. 120 mm

Przemysł zbrojeniowy, Imprezy branżowe, Wojska lądowe, 27 września 2024

Na brytyjskich targach przemysłu obronnego Defence Vehicles Dynamics (DVD) w Centrum Operacyjnym Sprzętu Lądowego Millbrook UTC w hrabstwie Bedfordshire przedsiębiorstwa Babcock i ST Engineering z Singapuru ogłosiły nawiązanie współpracy. Jej celem jest zaoferowanie British Army pojazdu Coyote 6×6 z moździerzem kal. 120 mm. Wóz opracowano w celu spełnienia zapotrzebowania sił zbrojnych Wielkiej Brytanii na lekki i mobilny system do prowadzenia ognia pośredniego.

Jednym z wymogów brytyjskiego resortu obrony jest ulokowanie dużej części łańcucha dostaw moździerzy w krajowym przemyśle / Zdjęcie: Babcock

W tej chwili nie ma formalnych wymagań, ale rozumiemy, że wojska lądowe chcą nabyć system, który może zastąpić lekkie działa L119 kal. 105 mm – powiedziała Holly Shuttleworth, szefowa programów ogniowych Babcocka w wywiadzie dla EDR On-Line.

W łańcuch dostaw – który ma wynieść 60% całości – włączone zostanie brytyjskie przedsiębiorstwo Perfect Bore, które zajmie się produkcją luf moździerzy kal. 120 mm. Podczas DVD prezentowany moździerz zintegrowano z pojazdem rozpoznawczym NP Aerospace Coyote 6×6, lecz była to jedynie demonstracja koncepcji uzbrojenia. Babcock i ST Engineering nie deklaruje, że docelowym nosicielem musi być ten typ pojazdu.

Na listopad zaplanowano demonstracyjne strzelania, podczas których system zostanie zintegrowany z pojazdem Jackal 4×4. Ma to poszerzyć grono potencjalnych użytkowników pokazując, że moździerz jest kompatybilny z lżejszymi nosicielami.

Pojazdy będą produkowane prawdopodobnie w zakładzie Babcocka w Devonport. Spodziewane zapotrzebowanie kształtuje się na poziomie 200-250 systemów. Przedsiębiorstwa zapewniają, że potrzebne uzbrojenie mogą wyprodukować dość szybko. Kluczową cechą, podobnie jak we wszystkich programach w Wielkiej Brytanii, jest lokalizacja w kraju łańcucha dostaw. Babcock dąży do tego, aby co najmniej 60% systemu moździerzowego pochodziło od brytyjskich podmiotów.

Duże nadzieje wiąże się z przedsiębiorstwem Perfect Bore, która wyprodukowało już 60-mm moździerz Hirtenberger używany przez brytyjskich komandosów. Właśnie tam produkowane mogą być również 120-mm moździerze a do uzupełnienia portfolio przedsiębiorstwa brakować będzie jedynie zamówień na moździerze kal. 81 mm.

Konfiguracja samobieżnego moździerza zaprezentowana podczas DVD pozwalała na wystrzelenie od 10 do 15 pocisków na minutę. Jego obsługa składa się z 2-3 osób. Moździerz jest ładowany ręcznie, a strzały można odpalać w sposób grawitacyjny (przez opuszczenie granatu do lufy) lub za pomocą mechanizmu odpalającego. Coyote może przenosić 48 sztuk amunicji kal. 120 mm, natomiast lżejszy Jackal będzie przewoził mniejszy zapas.

Armia brytyjska jest w trakcie procesu przezbrajania na moździerze kal. 120 mm jako podstawowy system bliskiego wsparcia ogniowego. Podczas tych samych targów Patria Oyj i Rheinmetall AG zaprezentowały prototyp samobieżnego moździerza Boxer Armoured Mortar Variant kal. 120 mm. Wóz powstał poprzez integrację wieży ze 120-mm moździerzem NEMO (NEw MOrtar) fińskiego przedsiębiorstwa Patria Land Systems z podwoziem transportera Boxer (Boxer z NEMO, 2024-09-23).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.