8. Krakowska Baza Lotnictwa Transportowego poinformowała31 grudnia 2024, że eksplaotowana przez nią flota samolotów transportowych CASA C-295M przekroczyła łączny nalot 100 tys. h.
Polskie C-295M były zamawiane partiami w latach 2001-2012, a ich dostawy były realizowane od 15 sierpnia 2003 do 1 listopada 2013. W tym okresie Siłom Powietrznym dostarczono łącznie 17 samolotów tego typu.
W ciągu 21 lat służby samoloty te wykonywały loty po Polsce i Europie oraz do Afryki i Azji, transportując ludzi i ładunki, zabezpieczając funkcjonowanie polskich kontynentów wojskowych, biorąc udział w szkoleniach lotniczych, a także ratując ludzkie życie przewożąc rannych i chorych żołnierzy oraz cywili, transportując pomoc humanitarną i uczestnicząc w Akcjach Serce oraz działaniach ewakuacyjnych.
Latający C-295M lotnicy z 8. BLTr. w Balicach zapisali się też na kartach historii, uzyskując prawo do noszenia odznaki pilota z zielonym wieńcem – symbolu udziału w misjach bojowych, co jest pierwszym takim wyróżnieniem od czasów II wojny światowej.
Obecnie w eksploatacji znajduje się 16 z 17 zakupionych C-295M, gdyż jeden z samolotów tego typu został utracony w katastrofie, do której doszło 23 stycznia 2008 podczas podejścia do lądowania na lotnisku wojskowym 12. Bazy Lotniczej w Mirosławcu.
Uzyskanie 100 tys. h nalotu przez polskie C-295M jest nie tylko zasługą pilotów z Balic, ale także całego zespołu ludzi – techników, mechaników, personelu naziemnego oraz wszystkich, którzy codziennie dbają o sprawność tych samolotów i bezpieczeństwo lotów (Modernizacja C295M, 2024-12-13, 7 Akcji Serce w 7 dni, 2024-10-12).