Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ostatni Orlik TC-II dla SP

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, Ludzie, 25 października 2022

Dzisiaj, 25 października 2022, w zakładach na warszawskim Okęciu, przedstawiciele Airbus Polska przekazali Siłom Powietrznym ostatni samolot szkolenia zaawansowanego PZL-130 Orlik zmodernizowany do standardu TC-II.

Ostatni PZL-130 Orlik zmodernizowany do standardu TC-II / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Na mocy kontraktu zawartego w styczniu 2010 do standardu tego przebudowano 16 PZL-130 TC-I. W grudniu 2017 podpisano umowę o modernizacji kolejnych 12 samolotów.

Dwuetapowe przedsięwzięcie obejmowało zabudowanie nowych skrzydeł i ogonowej części kadłuba, łoża silnika i owiewki kabiny załogi oraz wyposażenie w nowe silniki PTA6-25C Pratt & Whitney Canada o mocy 559 kW, poruszające czterołopatowe śmigła Hartzell. Orliki TC-II otrzymały też nową instalację klimatyzacji i elektryczną (w tym nowe wiązki przewodów).

Następnie samoloty wyposażono w nowoczesne przyrządy pilotażowo-nawigacyjne – zintegrowane wyświetlacze parametrów lotu, wskaźniki pracy silnika, nawigacji i ostrzegawcze, nowe radiostacje, układ ostrzegania o bliskości terenu i układ ostrzegania o ruchu lotniczym i antykolizyjny. Modernizacja umożliwiła wprowadzenie systemu obsługi opartego o stan techniczny, zamiast kalendarzowego, co skutkuje znacznymi oszczędnościami kosztów eksploatacji. Samoloty mają trwałość użytkową odpowiadającą 12 tys. h lotu lub 40 latom eksploatacji, a ich okres międzyobsługowy wynosi 200 h.

Prace miały zakończyć się w październiku 2020, ale jak podkreślił podczas uroczystości prezes i dyrektor zarządzający Airbus Poland Johannes von Thadden, ze względu na stan techniczny, każdy samolot musiał być budowany od nowa – zajęło to więcej czasu niż planowaliśmy, a zakres prac był większy niż planowano.

Wsparcie eksploatacji floty Orlików jest zapewnione na mocy 4-letniej umowy obsługowej podpisanej przez Airbus Polska z Inspektoratem Wsparcia Sił Powietrznych. We wrześniu 2022 obsługa Orlików szostała formalnie powierzona Centrum Obsługowemu Airbus Polska (Obsługa Orlików i C295, 2019-01-24).

Wszystkie PZL-130 TC-II są na wyposażeniu 42. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu, gdzie służą do szkolenia podstawowego i zaawansowanego personelu Sił Zbrojnych RP, w tym m. in. pilotów Sił Powietrznych, którzy następnie zasiądą za sterami wielozadaniowych samolotów bojowych.

Orlik odgrywa bardzo ważną rolę w systemie szkolenia SP. To pierwsze ogniwo szkolenia pilotów samolotów F-16, a w przyszłości także F-35 i FA-50. W najbliższej dekadzie będzeimy potrzebowali 1000 pilotów. Orlik multiplikuje nasze szkoleniowe zdolności stwierdził w trakcie ceremonii Szef zarządu wojsk lotniczych – zastępca Inspektora Sił Powietrznych gen.bryg. Ireneusz Nowak (Symulator PZL-130 TC-II dla 4. SLSz, 2021-01-14).

Na zakończenie uroczystości prezes von Thadden pożegnał przechodzącego na emeryturę pilota doświadczalnego Krzysztofa Galusa, który oblatywał każdego zmodernizowanego Orlika, a gen. Nowak wręczył temu zasłużonemu lotnikowi, legitymującemu się nalotem ponad 8500 h, medal Za Zasługi dla Obronności Kraju.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.