Boeing kupił prawa do wykorzystania śmigłowca AgustaWestland AW101 w programie budowy śmigłowca dla eskadry prezydenckiej w USA.
Porozumienie zawarte między przedstawicielami Boeinga i AgustaWestalnd stanowi o sprzedaży amerykańskiemu koncernowi pełni praw intelektualnych, dokumentacji i praw do produkcji śmigłowca AW101. Transakcja dotyczy wyłącznie programu VXX - pozyskania nowych maszyn dla eskadry prezydenckiej w USA.
Dzięki temu Boeing będzie mógł, bez żadnych ograniczeń, prowadzić prace modernizacyjne i doposażenie konstrukcji, zgodnie w wymogami Pentagonu.
Włoskie zakłady AW będą brały udział w pracach projektowych i dostarczaniu części podzespołów, jako podwykonawca. W ten sposób pogłębi się współpraca obu podmiotów, do tej pory zaangażowanych m.in. we wspólną produkcję brytyjskich AH-64 Apache i włoskich CH-47.
Dla Boeinga jest to kolejne podejście do przetargu na śmigłowce dla eskadry prezydenckiej. Wcześniej koncern proponował konstrukcje oparte o ciężkie CH-47 i hybrydowe V-22 Osprey, jednak bez rezultatu. Do finałowej rozgrywki przeszły AW101, doposażony przez Lockheed Martina i S-92, oferowany przez konsorcjum przemysłowe, m.in. z udziałem Sikorsky Aircraft, Northrop Grumman i L-3 Communications. Rozwój wybranego ostatecznie VH-71 Kestler został jednak przerwany, z powodu opóźnień i przekroczenia kosztów (zobacz: Kasata programu VH-71)
Obecnie konkurentem Boeinga jest ponownie Sikorsky, sprzymierzony z Lockheed Martinem, który wykorzysta doświadczenia z programu Kestlera (zobacz: Lockheed Martin zmienia barwy).