Dziennik The Times of India podaje, że Bhāratīya Vāyu Senā (BVS, indyjskie wojska lotnicze) chcą zakupić dużą partię 114 wielozadaniowych samolotów Dassault Rafale. Maszyny miałyby zostać pozyskane na podstawie umowy międzyrządowej z Francją a ich produkcja uruchomiona na terytorium Indii.
Według źródeł dziennika, BVS zamierzają przygotować dokument w sprawie zapotrzebowania na samoloty wielozdaniowe. Pierwszym etapem tego procesu będzie uzyskanie zgody od Rady ds. zamówień obronnych (DAC, Defence Acquisition Council) w ciągu miesiąca lub dwóch. Ostateczna decyzja będzie jednak zależeć od rządu.
Program pozyskania nowych samolotów wielozadaniowych był już planowany 7-8 lat temu, jednak BVS nie doczekały się jego realizacji. Teraz zakup Rafale jest postrzegany nie tylko modernizacja, lecz także utrzymanie liczebności wojsk lotniczych. Obecnie indyjskie wojska lotnicze mają 31 eskadr samolotów bojowych. Przyszłym miesiącu liczba ta spadnie do 29, po wycofaniu starzejących się MiG-21. Będzie to najmniejsza liczba w historii BVS. Jest znacząco mniej niż potrzeby BVS określone na 42,5 eskadry (po 16-18 samolotów) wobec ryzyka konfliktu z Pakistanem i Chinami.
Informacje o chęci zakupu francuskich samolotów pojawiły się trzy miesiące po starciach Indii z Pakistanem, w czasie operacji Sindoor. Indie deklarują, że nie utraciły w wyniku działań bojowych żadnego samolotu. Z kolei Islamabad informował o zestrzeleniu 5 indyjskich samolotów, w tym trzech Rafale. Pojawiające się w Internecie zdjęcia wskazują, że prawdopodobnie co najmniej jeden Rafale został zestrzelony (Pierwszy utracony bojowo Rafale, 2025-05-11).
W związku ze stopniową modernizacją chińskiego lotnictwa, a także chęcią zakupu przez Pakistan co najmniej 40 chińskich samolotów piątej generacji J-35A, Nowa Delhi potrzebuje większej liczby nowoczesnych samolotów bojowych.
Pozyskanie dużej liczby Rafale będzie stosunkowo prostym krokiem pod względem ekonomii i logistyki, ponieważ Indie zakupiły już dwie partie tych maszyn. Kontrakt z 2016 obejmował 36 samoloty w odmianie bazowania lądowego. Wszystkie z nich już trafiły do służby i stacjonują w dwóch bazach BVS. W kwietniu br. Nowa Delhi podpisała kolejną umowę. Tym razem mowa o 26 Rafale M bazowania morskiego, które będą stanowić element grupy lotniczej lotniskowca INS Vikrant (Porozumienie w sprawie produkcji Rafale w Indiach, 2025-06-06).
Innym pomysłem jest pozyskanie dwóch eskadr samolotów piątej generacji, takich jak Su-57 lub F-35. Na razie nie podjęto w tym zakresie wiążących decyzji. Zagraniczne maszyny nowej generacji są postrzegane jako rozwiązanie pomostowe, do czasu dopracowania i uruchomienia produkcji rodzimych samolotów w programie AMCA (Indie ponownie zainteresowane Su-57?, 2025-02-19, Model tunelowy AMCA, 2022-08-06).