Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Brytyjczycy zadowoleni z Szakali

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 23 sierpnia 2010

Ostatni, czerwcowy kontrakt na dostawę 140 samochodów patrolowych Jackal zwiększył liczbę zamówionych pojazdów do 460. I prawdopodobnie nie będzie ostatnim.

</span>Jackale w czasie patrolu w Afganistanie. Pojazdy nie zabezpieczają załogi przed wybuchami IED tak skutecznie, jak wozy klasy MRAP, są od nich jednak zdecydowanie bardziej mobilne i zapewniają większą siłę ognia / Zdjęcie: MO Wielkiej Brytanii

Pierwsze zamówienie na szybkie, zwrotne samochody patrolowe, zaprojektowane przez Supacat, złożono w lipcu 2007. Dostawa pierwszego pojazdu seryjnego odbyła się po 4 miesiącach. Na początku 2008 wstępna partia wozów została wysłana do Afganistaniu (zobacz: Brytyjski Szakal w Afganistanie).

Od tego czasu powstały już 3 modele pojazdu, Jackal 1, z silnikiem o pojemności 5,9 l, Jackal 2, z silnikiem 6,9 l oraz załogą zwiększoną do 3 osób, wreszcie wersja 2A, z dodatkowymi usprawnieniami, powstałymi m.in. na skutek opinii żołnierzy z Afganistanu.

</span>Zakłady Babcock są w stanie montować kilkadziesiąt pojazdów miesięcznie. Pracuje w nich ponad 150 osób / Zdjęcie: Babcock

Kolejne zamówienia zwiększyły portfel zamówień do ok. 460 pojazdów, głównie wersji Jackal 1 (202 egz.). W kwietniu ubiegłego roku Londyn zamówił ok. 120 samochodów wersji Jackal 2. Pierwsze z nich pojawiły się w Afganistanie już w sierpniu 2009. Wreszcie w czerwcu bieżącego roku zakłady koncernu Babcock otrzymały zamówienie na 140 wozów wersji 2A. W bieżącym miesiącu montownię opuści 40 pojazdów, które wkrótce trafią do Afganistanu. Wszystkie kosztowały brytyjskich podatników nieco ponad 220 mln GBP.

Dodatkowo zbudowano ok. 70 pojazdów transportowych Coyote, z wydłużonym kadłubem i dodatkową osią (zobacz: Szakale i Kojoty do Afganistanu), jak również 35 wozów 6x6 Military Enhancement Programme (MEP). Z dalszych zamówień tych ostatnich zrezygnowano jednak w ubiegłym roku.

Jackale zbierają bardzo pozytywne opinie użytkowników. Mimo, że nie zostały zaprojektowane pod kątem ochrony przed IED, a żołnierze zajmują otwarte stanowiska, pojazdy są zdolne do jazdy w terenie z prędkością 80-90 km/h i pokonywania przeszkód o wysokości do 1 m. Załoga jest również częściowo chroniona pancerzem, odpornym na ostrzał z broni maszynowej.

Te charakterystyki sprawiają, że brytyjskie Szakale dają skokowy wzrost możliwości, w stosunku do poprzednika - opancerzonych wersji Land Roverów. Jednocześnie pozwalają na skuteczne patrolowanie obszarów, niedostępnych dla pojazdów klasy MRAP.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.