Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Katastrofa Herculesa w Afganistanie

Lotnictwo cywilne, 12 października 2010

Tuż przed lądowaniem w Kabulu rozbił się samolot cargo L-100 Hercules. Zginęło 8 członków jego załogi.

Samolot wystartował z Bagram (lot MUA-662), jednej z największych baz USA w Afganistanie, 60 km na północ od Kabulu, do którego leciał. Przewoził zaopatrzenie dla jednostek ISAF (International Security Assistance Force). Lot miał trwać około pół godziny. Według Mohammada Yaqoob Rasouli, dyrektora Kabul International Airport, samolot zniknął z ekranu radaru o 19:25 czasu lokalnego (14:55 GMT), ok. 10 km na północny wschód od lotniska. Wkrótce z wieży kontroli lotów można było zobaczyć pożar. Według nieoficjalnych informacji, wrak znaleziono w górach, w rejonie Gharib Ghar Peak, ok. 2200 m nad poziomem lotniska w Kabulu.

Według różnych źródeł, na pokładzie mogło znajdować się 7-9 osób. Mohammad Yaqoob Rasouli podał, że załogę samolotu stanowiło 8 osób: 6 Filipińczyków, Hindus i Kenijczyk. Wszyscy zginęli w katastrofie.

Dowództwo wojsk amerykańskich poinformowało, że samolot należał do Trans Afrique z Ghany. Był to L-100 Hercules, cywilna wersja wojskowego C-130. Lot odbywał się na zlecenie amerykańskich linii National Air Cargo.

Do katastrofy doszło prawdopodobnie z przyczyn technicznych. Pogoda w czasie lotu była dobra.

Był to kolejny po 5 miesiącach wypadek samolotu cywilnego w Afganistanie, gdzie podróżowanie drogami jest uznawane za bardzo niebezpieczne. 17 maja samolot prywatnych linii Pamir Airways z 44 osobami na pokładzie rozbił się w czasie złej pogody o zbocze Surkh-e-Parsa w górach Shakar Darah niedaleko Kabulu. Wszyscy zginęli. W lutym 2005 w górach nieopodal Kabulu rozbił się Boeing 737 prywatnych linii Kam Air. Wtedy też zginęli wszyscy znajdujący się na pokładzie - 104 osoby, w tym 24 cudzoziemców.

Poprzedni L-100 latający w Afganistanie na rzecz National Air Cargo rozbił się 3 czerwca 2010 podczas lądowania w bazie Sharana. Był to Lockheed L-100-30 Hercules S9-BAT (nr ser. 4134, zbudowany w 1966), także należący do Trans Afrique (TransAfrik). Nikt wówczas nie zginął, ani nie został ranny.

Od początku konfliktu w Afganistanie utracono 9 Herculesów różnych wersji. Jednym z nich był samolot C-130E dzierżawiony przez Siły Powietrzne, który rozbił się w niewyjaśnionych dotąd oficjalnie okolicznościach (Polski C-130E na złom?, 2010-02-10, Załoga Herculesa o krok od śmierci, 2010-02-18).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra