Przedstawiciele Sikorsky Aircraft zapowiedzieli wczoraj rozwinięcie demonstratora szybkiego śmigłowca X2, w rozpoznawczego S-97, dla zaoferowania go US Army.
Lotnictwo US Army poszukuje następców lekkich OH-58 Kiowa, w ramach programu Advanced Aerial Scout. Poprzednie próby - związane z RAH-66 Comanche i ARH-70A - zakończyły się fiaskiem, z powodu opóźnień prac rozwojowych i rosnących kosztów (zobacz: ARH-70A skasowany). Obecnie trwają wstępne prace analityczne, mające na celu określenie wymagań taktyczno-technicznych nowej maszyny.
Wstępne zainteresowanie programem wyraziły do tej pory dwa przedsiębiorstwa. Na pocżątku wiosny EADS North America, przez zespół przemysłowy American Eurocopter-Lockheed Martin, zaoferował AAS-72X, czyli zmodernizowaną wersję UH-72A Lakota (odmiana cywilnego EC-145), dostarczaną od dwóch lat dla jednostek lotniczych wojsk lądowych. Pierwszy z trzech demonstratorów modelu rozpoznawczego ma być zmontowany w najbliższym czasie (zobacz: AAS-72X jeszcze w 2010).
Niemal jednocześnie, na początku wiosny, przedstawiciele Sikorsky Aircraft również zadeklarowali przystąpienie do programu. Nie zdefiniowali jednak ostatecznie swojej propozycji, oferując różne produkty, od demonstratora X2, po średniej wielkości UH-60M. Zaznaczyli, że wszystko zależeć będzie od wymagań wojska.
Wczoraj Jeffrey Pino prezydent spółki zapowiedział jednak rozwój X2 (zobacz: Rekord X2), w większy śmigłowiec, nazwany S-97 Raider Light Tactical Helicopter. Sikorsky ma zbudować dwa prototypy, zdolne do osiągnięcia prędkości maksymalnej 464-482 km/h. Pierwsze loty mają odbyć się w ciągu najbliższych 4 lat.
Formalne rozpoczęcie programu ma przybliżyć konstrukcję wojsku i zwiększyć zaufanie ewentualnych użytkowników do niestandardowego śmigłowca. Faktem jest bowiem, że w grudniu Pentagon ma przedstawić wstępne wyniki prac analitycznych. Potencjalni dostawcy dowiedzą się wtedy, czy US Army poszukuje zaawansowanej technicznie maszyny, która zostanie przekazana wojsku w dłuższej perspektywie czasu, czy będzie wymagać maksymalnie skróconego terminu dostaw, w oparciu o już istniejące modele statków powietrznych.