Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

LCS – dwaj dostawcy?

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 05 listopada 2010

Plany Pentagonu, zakupów okrętów klasy Littoral Combat Ship, zmieniają się, niczym w kalejdoskopie. Obecnie rozpatrywany jest wariant pozyskania jednostek od obu producentów.

</span>US Navy zamierza zakupić łącznie 55 szybkich okrętów do działań na wodach szelfowych. Do tej pory nie zdecydowano, czy będą to prezentowane katamarany typu Independence czy bardziej klasyczne konstrukcje typu Freedom. Powraca koncepcja, że Pentagon kupi oba typy / Zdjecie: US Navy

LCS miały być tanim - jak na warunki amerykańskie - orężem do działań w rejonie wybrzeży potencjalnych przeciwników, a więc na akwenach, na których US Navy nie posiadała dedykowanych okrętów wojennych. W okresie Zimnej Wojny niemal cała siła floty koncentrowała się bowiem otwartych akwenach, w gotowości do zwalczania marynarki sowieckiej, próbującej odciąć USA od swoich zamorskich sojuszników.

Koszty programu LCS przekroczyły jednak znacznie pierwotne szacunki. Dlatego zrezygnowano z planów zakupu czterech prototypów i możliwości zakupu okrętów seryjnych od dwóch grup przemysłowych, kierowanych przez Lockheed Martina (twórcę USS Fredom, LSC-1) oraz General Dynamics (USS Independence, LSC-2).

Ostatnie lata to seria kolejnych zmian zasad pozyskania nowych fregat, od czasowego odstąpienia budowy 4 prototypów, na rzecz dwóch, po wybór tylko jednej, docelowej konstrukcji, jednak bez przesądzania o tym, kto będzie budował całą serię okrętów (zobacz: Tylko jeden LSC).

Przedstawiciele US Navy od niedawna powracają do pierwotnej koncepcji. Do tej pory zbudowano 2 konkurencyjne okręty. Kolejna para jest już budowana, a prace te opłacono z budżetu na 2009. W bieżącym roku wyasygnowano środki na 5. i 6. okręt. Do 2015 ma być zakupionych kolejnych 17 jednostek.

Ich produkcja - na mocy obowiązującego planu - nie musi być realizowana przez jedną grupę przemysłową. Przegrany w pierwszym przetargu konkurent, może wygrać kolejne postępowanie, dotyczące wyłącznie zlecenia budowy drugiej transzy okrętów. To z kolei zwiększy koszty i doprowadzi do spowolnienia dostaw.

Analitycy Pentagonu obliczyli, że pierwszych 15 seryjnych LCS, pozyskanych w ten sposób, będzie kosztować ok. 5 mld USD. Czyli tyle samo, co... 20 okrętów, budowanych w stabilnych warunkach przez oba koncerny.

Pomysł zlecenia prac dla obu dostawców wyeliminuje również bardzo prawdopodobne ryzyko oprotestowania wyników przetargu, a także zwiększy tempo dostaw dla kurczącej się liczebnie US Navy.

Nowe plany amerykańskiej marynarki wojennej muszą jednak uzyskać wcześniej aprobatę parlamentarzystów i zostać w pełni uzgodnione z przemysłem. Rozmowy w tym kwestiach trwają.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.