Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Modernizacja singpurskich Leo 2A4

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 14 lutego 2011

Zakończyła się modernizacja 66 czołgów Leopard 2A4 singapurskich wojsk lądowych. Otrzymały one dodatkowe opancerzenie AMAP niemieckiej IBD Deisenroth Engineering (IBD) i ST Kinetics.

Doskonale widoczne różnice w opancerzeniu standardowego Leoparda 2A4 i modelu 2SG / Zdjęcie: Defensi Malaysia

Singapur zakupił 96 Leopardów z zapasów Bundeswehry w 2007. Rok później rozpoczęły się ich dostawy. 66 wozów przeznaczono do wykorzystania operacyjnego, 30 stało się magazynami części zamiennych. To najsilniejsze czołgi wojsk lądowych, które wcześniej dysponowały jedynie lekkimi AMX-13 i, prawdopodobnie, zmodernizowanymi czołgami Centurion Mk3 i Mk7. Te ostatnie nigdy nie zostały ujawnione publicznie i przypuszcza się, że ograniczona ich liczba (12-63 egz.) stacjonuje w krajach ościennych, które prowadzą wspólne ćwiczenia wojskowe z siłami Singapuru. Zakup Leopardów może być związany ze zrealizowaną już transakcją dostaw polskich PT-91M do Malezji (zobacz: Kontrakt malezyjski blisko finału).

Sprowadzone Leopardy zostały natychmiast poddane procesowi modernizacji, do modelu 2SG, w oparciu o systemy niemieckiej IBD. Bazując na nowych odmianach materiałów aluminiowych, tytanowych, wkładek ceramicznych i nano-ceramicznych, udało się osiągnąć większą odporność na przebicie, przy zmniejszeniu masy własnej. Producent szacuje, że dzięki temu ich pancerz ma dwukrotnie lepsze parametry niż tradycyjna stal pancerna.

Produkty IBD wykorzystywane są m.in. w fińskich AMV 8x8 (oferowane są również dla polskich Rosomaków), niemieckich bwp Puma, niemiecko-holenderskich transporterach Boxer, francuskich VBCI i niektórych wariantach szwedzkich CV90. Singapurskie Leopardy stworzyły zapotrzebowanie na pierwszy zestaw dla czołgów. IBD stworzyła również pancerze dla Eurocopterów Tiger i włoskich samochodów patrolowych Iveco LMV.

W odniesieniu do Leopardów 2SG (określanych również marketingowo Leopard Evolution), dodatkowe opancerzenie zainstalowano na przedzie kadłuba i wieży oraz przedniej części boków kadłuba i wieży. Tylnia część pojazdu chroniona jest pancerzem prętowym przeciwko pociskom kumulacyjnym. Niemiecki producent deklaruje, że wzmocniono również dno kadłuba przeciwko skutkom wybuchów min. Prace przeprowadziła spółka joint-venture IBD oraz miejscowej ST Kinetics.

Pierwszych kilkanaście pojazdów zademonstrowano publicznie w czasie ubiegłorocznego, listopadowego święta narodowego Singapuru.

W najbliższym czasie do Singapuru - jako pierwszego odbiorcy - powinny trafić również systemy obrony aktywnej ADS, produkcji ADS Gesellschaft fur aktive Schutzsysteme , spółki Rheinmetall (74%) i IBD (26%). System przeszedł już cykl badań, potwierdzających jego przydatność do niszczenia nadlatujących pocisków granatników przeciwpancernych, ppk, a nawet części pocisków artyleryjskich. Obecnie rozpoczyna się ich produkcja seryjna, a pierwsze dostawy mają zostać zrealizowane w bieżącym roku.

W zestawy ADS zostaną wyposażone lżejsze typy pojazdów, w tym prawdopodobnie przegubowe transportery Bronco (zobacz również: Bronco potwierdzone).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.