Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Australijczycy wybrali MH-60R

Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 16 czerwca 2011

Po 15-miesięcznej procedurze wyboru, dzisiaj rząd Australii zatwierdził zakup 24 śmigłowców pokładowych MH-60R Romeo. Pokonały one europejskie NH90.

Jednym z czynników zwycięstwa amerykańskiej konstrukcji był fakt wykorzystywania ok. 100 egz. przez US Navy. Europejskie maszyny w wersji morskiej ciągle nie osiągnęły gotowości operacyjnej / Zdjęcie: US Navy

Decyzję rządu ogłosili minister obrony, Stephen Smith i odpowiadający za zakupy wojskowe Jason Clare. Poinformowali oni, że pozyskanie śmigłowców, oferowanych przez grupę przemysłową Sikorsky`ego i Lockheed Martina, będzie kosztować ponad 3 mld AUD.

Oferta amerykańska została uznana za bardziej interesującą pod względem relacji koszt-efekt, przy czym dano do zrozumienia, że MR-60R były tańsze od NH90. Wskazano również, że śmigłowiec zza Oceanu Spokojnego jest sprawdzoną konstrukcją. Nie spowoduje również żadnych problemów przy wspólnym działaniu z marynarką wojenną USA - podstawowym sojusznikiem Australii.

Na korzyść europejskiej oferty przemawiał fakt wykorzystywania NH90 przez wojska lądowe (pod oznaczeniem MRH90) i zlokalizowanie montowni tych maszyn w zakładach Australian Aerospace w Brisbane.

24 egz. MR-60R zastąpi 16 Seahawków S-70B-2 oraz wypełni lukę po rezygnacji z zakupu Kamanów SH-2G Super Seasprite, uznanych za nienowoczesne (zobacz: MH-60 czy NH90 dla marynarki australijskiej?).

Dostawa pierwszych dwóch śmigłowców, które zostaną wykorzystane do testów i wypracowania taktyki ich użycia, powinna zostać zrealizowana w połowie 2014. Maszyny, kupowane w ramach Foreign Military Sales, trafią do Australii za pośrednictwem US Navy. Zostaną one uzbrojone m.in. w ppk Hellfire i lekkie, amerykańskie torpedy Mark 54 MAKO, przeciwko okrętom podwodnym.

Australijski resort obrony szacuje, że zakup 24 śmigłowców pozwoli na stałe utrzymanie zespołów lotniczych na 8 jednostkach marynarki wojennej, w tych fregatach typu Anzac i budowanych niszczycielach przeciwlotniczych typu Hobart (zobacz np.: Produkcja australijskich niszczycieli). Pozostałe śmigłowce mają przebywać w jedynej bazie lotniczej marynarki wojennej, HMAS Albatross. Część będzie wykorzystywana do szkolenia pilotów i mechaników, cześć będzie poddawana serwisom lub remontom.

Nierozwiązanym problemem jest udział miejscowego przemysłu w produkcji oraz obsłudze śmigłowców. Obecnie toczą się w tej sprawie rozmowy z przedstawicielami średnich i małych przedsiębiorstw. Równolegle rząd powołał grupę roboczą specjalistów resortu obrony oraz ministerstwa innowacyjności, przemysłu, nauki i badań, która ma wspomóc cały proces.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.