Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Trzeci Skjold wszedł do linii

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 05 lipca 2011

Norweska Królewska Marynarka Wojenna przejęła oficjalnie 30 czerwca 2011 trzeci już bojowy, nowatorski bocznościenny poduszkowiec - efekt programu Skjold (Tarcza) - P963 Steil.

Podniesienie  bandery na P963 Steil - 30 czerwca 2011 / Zdjęcie: DCNS

Skjoldy, osiągające przy spokojnym morzu prędkość do 60 węzłów (ok.110 km/h), są najszybszymi bojowymi okrętami świata. Silniki wentylatorowe tworzą w nich poduszkę między burtami kadłuba. Dwa pierwsze okręty liniowe - P961 Storm i P962 Skudd zostały wcielone do służby we flocie norweskiej w 2010 (Skudd w służbie, 2010-11-04).

Wedle norweskiej nomenklatury, jednostki typu Skjold są szybkimi korwetami obrony wybrzeża uzbrojonymi w pociski rakietowe (NSM Kongsberga - takiego samego typu jak te wybrane dla polskiego Nabrzeżnego Dywizjonu Rakietowego). Każdy Skjold przenosić ma po 8 kontenerów z NSM, ukrytymi w wysuwanych na czas odpalenia wyrzutniach. Taka konfiguracja ma służyć zmniejszeniu do minimum echa radarowego jednostki. Każdy okręt będzie w stanie atakować kilka niezależnych poza horyzontalnych celów morskich i lądowych. Uzbrojenie uzupełnia automatyczna włoska wieża z działem 76 mm Super Rapido, wyrzucającym programowane elektronicznie pociski.

Na tym zdjęciu stoczniowym widać wszystkie zwodowane już cztery jednostki programu Skjold - łącznie z pierwszym eksperymentalnym okrętem P960 / Zdjęcie: Umoe Mandal

Cały program Skjold zakłada stopniowe osłonięcie całego, rozległego akwenu wód oblewających wybrzeża norweskie tarczą złożoną m.in. z małych (50-metrowy kadłub), błyskawicznie przemieszczających się okrętów i przenoszonych przez nie skutecznych pocisków rakietowych (Norwegia wzmacnia armię, 2008-04-02). Przedsięwzięcie przewiduje budowę w stoczni Umoe Mandal, przy współpracy korporacji Kongsberg Defence & Aerospace i francuskiego konsorcjum okrętowego DCNS, 5 jednostek bojowych (plus szóstej, eksperymentalnej P960). Trzej europejscy partnerzy programu uważają, że miarą sukcesu jest ogromne zainteresowanie norweskimi bocznościennymi poduszkowcami ze strony US Navy i innych potencjalnych klientów.

Stępkę pod najnowszy z serii Skjoldów - Steil'a położono w październiku 2006, zwodowano go 15 stycznia 2008. Steil zakończył próby morskie, prowadzone w Stavanger i testy uzbrojenia w Bergen w czerwcu bieżącego roku. W 2007 rozpoczęto także budowę dalszych jednostek - P965 Glinta i P965 Gnista. Mają one wejść do linii do końca 2011.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.