Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Próba ratowania Kestlera

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 20 lipca 2009

Zgodnie z oczekiwaniami, kongresmani próbują ratować programy zbrojeniowe, które zostały skasowane przez Pentagon. Po obronie F-22A, przyszedł czas na śmigłowce prezydenckie VH-71.

Jeden z prototypów VH-71. 28 śmigłowców miało z początku kosztować ok. 6 mld USD. To i tak zawrotna cena, jednak wymagania dla Kestlerów były wyjątkowo wysokie: musiały być np. wyposażone w systemy łączności specjalnej dalekiego zasięgu, samoobrony i - prawdopodobnie - dodatkowe opancerzenie, zdolne do zapewnienia przetrwania w przypadku ewentualnego ostrzału czy silnego impulsu elektromagnetycznego. Niestety, niedoszacowanie kosztorysu, jak twierdzi administracja, lub ciągłe zmienianie założeń taktyczno-technicznych przez Pentagon, o czym mówi producent, doprowadziło do ponad 2-krotniego zwiększenia kosztów, co w czasach obecnego kryzysu jest trudne do zaakceptowania. Nawet przez najbogatszy kraj świata / Zdjęcie: AgustaWestland

Senator Maurice Hinchey poinformował, że udało mu się przekonać część swoich kolegów z komisji obrony, o konieczności zakupu 5 śmigłowców prezydenckich. Proponuje, by w przyszłorocznym budżecie wojskowym znalazło się na ten cel 485,2 mln USD. Ewentualna decyzja w tej sprawie mogłaby - według niego - poprawić sytuację sprzętową eskadry prezydenckiej oraz zapobiec zapowiedzianymi już zwolnieniom w zakładach Lockheed Martina w Owego (Hinchey został wybrany właśnie z tego okręgu). Dodał, że udało mu się udowodnić, że część zarzutów wobec śmigłowców, jest nieprawdziwa.

Senator argumentuje, że bez dostawy Kestlerów, podatnicy stracą bezpowrotnie ponad 3,5 mld USD, zainwestowanych do tej pory w program. Ewentualny kontrakt dotyczyłby doposażenia istniejących już 5 egz. przedprodukcyjnych (zobacz: Ostatni, przedseryjny VH-71), do seryjnego wariantu VH-71A, który miał wejść do służby w 2010. Udoskonalony wariant B miał pojawić się po kolejnych 7 latach.

Pomysł Hichey`a nie przesądza o ewentualnym kontynuowaniu programu. Musi najpierw zyskać aprobatę większości członków komisji obrony, a później zostać przyjęty w ogólnym głosowaniu nad budżetem. Wreszcie, musi pokonać opór rządu.

Tymczasem administracja Baracka Obamy zdecydowanie opowiedziała się już za likwidacją przedsięwzięcia, które miało doprowadzić do pozyskania jedynie 28 śmigłowców (razem z 5 prototypami), kosztem aż 13 mld USD, co spowodowałoby, że seryjny VH-71 byłby droższy od prezydenckich B747 (VC-25A). Decyzja o zerwaniu kontraktu z Lockheed Martinem została ogłoszona niecałe 2 miesiące temu (zobacz: Kasata programu VH-71).

Z tego powodu Pentagon prawdopodobnie sprzeciwi się propozycjom kongresu, wobec kontynuowania prac przy Kestlerach. Będzie to tym łatwiejsze, że prezydent zagroził już wetem, wobec całej ustawy budżetowej, w przypadku zawarcia w niej finansowania samolotów F-22A, również Lockheed Martina (zobacz: Veto dla F-22). Próba dalszego finansowania śmigłowców prezydenckich jedynie zwiększy prawdopodobieństwo zablokowania całego budżetu przez Biały Dom.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.