Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Lot drugiego Transitiona

Lotnictwo cywilne, 03 kwietnia 2012

Przedstawiciele amerykańskiej Terragufii poinformowali wczoraj, że 23 marca odbył się oblot prototypu latającego samochodu Transition w konfiguracji seryjnej. Dostawy planowane są na 2013.

Pierwszy start prototypu. W stosunku do demonstratora widoczna jest zmiana wyglądu przodu kadłuba (nowe światła), rezygnacja z przedniego, niewielkich rozmiarów skrzydła oraz ukrycie amortyzatorów przednich kół pod karoserią

Trasition, lekki dwuosobowy samolot, zdolny do poruszania się w ruchu drogowym, po raz pierwszy wzbił się w powietrze w marcu 2009 (zobacz: Transition w powietrzu). Zapowiadano wtedy certyfikowanie konstrukcji - zgodnie z zasadami LSA, czyli amerykańskiego lotnictwa ultralekkiego - już w następnym roku. Plan był jednak nierealny.

Pierwszy samolot-samochód Terrafugii był bowiem jedynie demonstratorem. Co więcej, zakres zmian z kolejnym egz. Transitiona wskazał na konieczność istotnego przeprojektowania konstrukcji. Zbudowanie, jak w przypadku innych konstrukcji lotniczych, prototypów w konfiguracji seryjnej, okazało się więc koniecznością.

Pierwszy z dwóch planowanych prototypów, miał oblot 23 marca z międzynarodowego lotniska Plattsburgh. Zgodnie z dotychczasową polityką producenta, dotyczącą prób, fakt ten utrzymywano w tajemnicy przez kilka dni.

...i element testów drogowych / Zdjęcia: Terrafugia

Pierwszy lot trwał 8 minut, a w jego trakcie pilot, Phil Meteer osiągnął wysokość ok. 430 m. Nie ujawniono żadnych dodatkowych szczegółów, ograniczając się jedynie do stwierdzenia, że próba przebiegała zgodnie z planem.

Oba prototypy mają przejść serię testów, wymaganych procesem certyfikacyjnym. Wiadomo, że ukończony egz. odbył już część prób naziemnych: drogowych oraz przygotowania maszyny zarówno do lotu, jak i jazdy. Przedstawiciele producenta zapewniają, że pierwsze dostawy zostaną zrealizowane w 2013. Do tego czasu - oprócz testowania samolotu - powinna powstać pełna linia montażowa dla produkcji seryjnej.

W czerwcu ubiegłego roku Carl Dietrich, prezes spółki poinformował o opóźnieniu całego programu ze względu na problemy z terminowością dostaw podzespołów. Powiedział wtedy, że oblot prototypu odbędzie się nie wcześniej niż w marcu 2012. Data ta została dotrzymana, co stwarza pozytywne przesłanki do przypuszczenia, że pierwsze dostawy rzeczywiście zostaną zrealizowane w ciągu kilku następnych miesięcy (zobacz: Opóźniony Transition).

Transition osiąga prędkość w powietrzu 185 km/h, zaś na lądzie ok. 80-90 km/h. Jego zasięg to niemal 790 km. Cenę określono wstępnie na 200-250 tys. USD.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.