Eksperymentalny śmigłowiec Eurocopter X3 zakończył serię pokazów na terenie USA. Maszyna zdolna do rozwinięcia ok. 430 km/h była przedstawiana potencjalnym odbiorcom.
Program rozwoju szybkiego śmigłowca zainicjowano w 2007, jako odpowiedź na podobne przedsięwzięcie Sikorsky`ego, którego eksperymentalny X2 osiągnął prędkość poziomą 463 km/h (zobacz także: Rekord X2, 2010-09-16). Maszyna ta zakończyła już program prób. Obecnie amerykański producent rozwija na jego bazie projekt uzbrojonego śmigłowca rozpoznawczego S-97 Raider.
Eurocopter wybrał podobne rozwiązanie, co w X2: wirnik główny wspomagany jest dodatkowym napędem poziomym. O ile jednak w maszynie Sikorsky`ego jest to śmigło pchające na końcu kadłuba, europejski konkurent wybrał dwa klasyczne śmigła zamocowane na krótkich skrzydłach.
Pierwsze próby nie wypadły obiecująco. Oblot odbył się we wrześniu 2010, a w grudniu tego roku uzyskano 333 km/h, a więc mniej niż spora grupa klasycznych, seryjnie produkowanych śmigłowców. Dopiero w maju 2011 udało się osiągnąć stałą maksymalną prędkość przelotową ok. 430 km/h przy ok. 80% mocy silników (Nowy rekord X3, 2011-05-17). Daje to szansę na pokonanie osiągnięć X2.
Planuje się, że w przypadku kontynuowania prac rozwojowych, seryjni następcy X3 opuszczą hale produkcyjne pod koniec bieżącej dekady. Podstawowym warunkiem jest jednak zdobycie wstępnych zamówień. Jednym z elementów kampanii promocyjnej było ostatnie tournée śmigłowca w USA, które rozpoczęło się 20 czerwca. W trakcie wizyty przedstawiciele Eurocoptera oraz EADS (korzystając z pomocy swoich amerykańskich filii) zaprezentowali maszynę w kilku miejscowościach. Wśród zaproszonych gości byli przedstawiciele wojska, policji, służb ratowniczych i miejskich. Zorganizowano dla nich serię pokazowych lotów i seminariów. Pokazy zakończono na lotnisku regionalnym w Manas w stanie Wirginia. Co ciekawe, wzięli w nim udział przedstawiciele ambasad Francji, Niemiec i Hiszpanii, a więc krajów w których znajdują się największe zakłady Eurocoptera.