Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rumunia kupuje F-16

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 27 września 2012

Najwyższa Rada Obrony Rumunii (CSAT), której przewodniczy prezydent, zatwierdziła dziś zakup 12 portugalskich samolotów wielozadaniowych F-16.

W ubiegłą niedzielę minister obrony Rumunii Corneliu Dobritoiu powiedział, że decyzja w sprawie pozyskania używanych myśliwców prawie zapadła. Według ministra portugalskie F-16 mają nalot rzędu 3,5 tys. godzin. Pozostały resurs 4000-4500 godzin na samolot umożliwi ich eksploatację przez 20 lat / Zdjęcie: FAP

Rumuni mają zapłacić za 12 używanych samolotów F-16 ok. 600 mln USD. Kwota ta zostało rozłożona na 5 rat. Pierwsza płatność nastąpi w przyszłym roku i wyniesie 70 mln USD. Pierwsze F-16 rumuńskie wojska lotnicze mają otrzymać w 2016. Do tego czasu mają przeszkolić pilotów na ten typ samolotu.

W latach 1990. Portugalia zakupiła 45 F-16A/B: 20 nowych Block 15OCU (dostarczonych w 1994) i 25 używanych. Z tych ostatnich 20 zmodernizowano do wersji MLU, a pięć 5 stanowiło rezerwę części zamiennych. Prawdopodobnie Portugalia zaoferowała Rumunom samoloty właśnie w wersji F-16A/B 15OCU. Nie wiadomo jeszcze, gdzie odbędzie się szkolenie rumuńskich pilotów.

Rumunia po wstąpieniu w 2004 do NATO, zobowiązała się do utrzymania w służbie 48 samolotów wielozadaniowych. Początkowo Rumuni zamierzali kupić nowe samoloty, ale kryzys gospodarczy sprawił, że nie byli w stanie nabyć nawet używanych 24 F-16 bezpośrednio z USA. Powodem była zbyt wysoka cena, wynosząca 1,3 mld USA (Rumunia odwleka zakup F-16, 2010-06-11). Później było już tylko gorzej - problemy gospodarcze sprawiły, że władze rumuńskie były w stanie nabyć używane samoloty w opcji ratalnej. Rozważano nawet rezygnację z posiadania samolotów i wynajęcie usług zewnętrznych.

Miesiąc temu oferta zakupu używanych samolotów na raty pojawiła się w Portugalii (Rumuni zainteresowani portugalskimi F-16, 2012-08-25). W ubiegłą niedzielę minister obrony Rumunii Corneliu Dobritoiu powiedział, w stacji telewizyjnej B1, że decyzja prawie zapadła. Według ministra portugalskie F-16 mają nalot rzędu 3500 godzin. Pozostały resurs 4000-4500 godzin na samolot umożliwi ich eksploatację przez 20 lat.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.