Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Rumunia kupuje F-16

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 27 września 2012

Najwyższa Rada Obrony Rumunii (CSAT), której przewodniczy prezydent, zatwierdziła dziś zakup 12 portugalskich samolotów wielozadaniowych F-16.

W ubiegłą niedzielę minister obrony Rumunii Corneliu Dobritoiu powiedział, że decyzja w sprawie pozyskania używanych myśliwców prawie zapadła. Według ministra portugalskie F-16 mają nalot rzędu 3,5 tys. godzin. Pozostały resurs 4000-4500 godzin na samolot umożliwi ich eksploatację przez 20 lat / Zdjęcie: FAP

Rumuni mają zapłacić za 12 używanych samolotów F-16 ok. 600 mln USD. Kwota ta zostało rozłożona na 5 rat. Pierwsza płatność nastąpi w przyszłym roku i wyniesie 70 mln USD. Pierwsze F-16 rumuńskie wojska lotnicze mają otrzymać w 2016. Do tego czasu mają przeszkolić pilotów na ten typ samolotu.

W latach 1990. Portugalia zakupiła 45 F-16A/B: 20 nowych Block 15OCU (dostarczonych w 1994) i 25 używanych. Z tych ostatnich 20 zmodernizowano do wersji MLU, a pięć 5 stanowiło rezerwę części zamiennych. Prawdopodobnie Portugalia zaoferowała Rumunom samoloty właśnie w wersji F-16A/B 15OCU. Nie wiadomo jeszcze, gdzie odbędzie się szkolenie rumuńskich pilotów.

Rumunia po wstąpieniu w 2004 do NATO, zobowiązała się do utrzymania w służbie 48 samolotów wielozadaniowych. Początkowo Rumuni zamierzali kupić nowe samoloty, ale kryzys gospodarczy sprawił, że nie byli w stanie nabyć nawet używanych 24 F-16 bezpośrednio z USA. Powodem była zbyt wysoka cena, wynosząca 1,3 mld USA (Rumunia odwleka zakup F-16, 2010-06-11). Później było już tylko gorzej - problemy gospodarcze sprawiły, że władze rumuńskie były w stanie nabyć używane samoloty w opcji ratalnej. Rozważano nawet rezygnację z posiadania samolotów i wynajęcie usług zewnętrznych.

Miesiąc temu oferta zakupu używanych samolotów na raty pojawiła się w Portugalii (Rumuni zainteresowani portugalskimi F-16, 2012-08-25). W ubiegłą niedzielę minister obrony Rumunii Corneliu Dobritoiu powiedział, w stacji telewizyjnej B1, że decyzja prawie zapadła. Według ministra portugalskie F-16 mają nalot rzędu 3500 godzin. Pozostały resurs 4000-4500 godzin na samolot umożliwi ich eksploatację przez 20 lat.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra