Przedstawiciele Pratt & Whitney poinformowali o zakończeniu montażu pierwszego prototypu silnika mającego w przyszłości napędzać produkowane przez Airbusa samoloty pasażerskie modelu 320neo.
Informacja na ten temat została opublikowana 26 października. Silnik PurePower PW1100G-JM został wyprodukowany na terenie zakładów amerykańskiego przedsiębiorstwa w West Palm Beach na Florydzie. Ma on w najbliższej przeszłości rozpocząć serię testów, których celem jest sprawdzenie funkcjonowania konstrukcji oraz wykrycie ewentualnych usterek technicznych, przed rozpoczęciem prób w locie.
Według producenta program testowy zakłada przeprowadzenie prób na łącznie ośmiu silnikach. Przewidziany termin ich realizacji to najbliższe 24 miesiące. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z obecnymi założeniami, pierwsza seryjna jednostka napędowa zostanie zamontowana na A320neo do 2015.
Produkowane przez Pratt & Whitney silniki mają w przyszłości napędzać całą flotę A320neo, będących wersją rozwojową już wykorzystywanych samolotów (Początek budowy Airbusa 320neo, 2012-07-09).
Nowe silniki, poza wyciszeniem pracy, mają cechować się redukcją zużycia paliwa nawet o 15%, w porównaniu do modeli wcześniejszych generacji. Poza PurePower PW1100G-JM Pratt & Whitney prowadzi obecnie prace rozwojowe m.in. nad silnikami PW1217G, które mają napędzać japońskie Mitsubishi Regional Jet (Silnik dla MRJ, 2011-03-28) oraz PW1400G, z przeznaczeniem dla rosyjskich MC-21 (Silniki dla MC-21, 2010-04-14). Seryjne egzemplarze pierwszego z nich mają rozpocząć pracę w 2015, z kolei drugie – dwa lata później.