Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Indyjsko-włoskie kłopoty AgustaWestland

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 30 października 2012

Włoskie i hinduskie media informują o przesłuchaniach w związku z podejrzeniem o branie łapówek przy realizacji kontraktu na zakup 12 ciężkich śmigłowców AW101 dla wojsk lotniczych Indii.

Pierwszy AW101 dla Indii. Oblot maszyny odbył się we wrześniu br. / Zdjęcie: AgustaWestland

Pierwsze doniesienia o możliwej korupcji, dotyczącej kontraktu na dostawę 12 AW101 w wersji VIP pojawiły się na początku br., w związku ze śledztwem, zainicjowanym we Włoszech. Według ostatnich doniesień mediów, tamtejsza prokuratura przesłuchała już 15 osób, w tym trzech obywateli Indii, podejrzewanych wypłacenie oraz wzięcie łapówek przy zawieraniu umowy o wartości 560 mln Euro (Indie kupiły AW101, 2010-03-12).

We wstępnym doniesieniu zawartym w 568 stronnicowym raporcie złożonym w sądzie w Neapolu, którego kopia jest w posiadaniu The Indian Expres, wśród nazwisk przedsiębiorców i konsultantów mają się znajdować również nazwiska trzech obywateli Indii, w tym biznesmena z Delhi i byłego pilota wojskowego Sanjeeva Kumar Tyagi.

Dowództwo IAF wydało jednak oświadczenie, że w wojskach lotniczych Indii nie służyła osoba o takim nazwisku. Ministerstwo obrony Indii zwróciło się już do rządu włoskiego o oficjalne stanowisko w tej sprawie. Wcześniej minister obrony Indii, AK Anthony zapytany, czy kontrakt zostanie zawieszony, odpowiedział, że takie działanie byłoby przedwczesne, ponieważ nie ma oficjalnego raportu w tej sprawie.

Włoska prokuratura rozpoczęła śledztwo po przesłuchaniu byłego pracownika AgustaWestland, Lorenzo Borgogni, który opisał korupcyjny mechanizm pozyskiwania kontraktów. Wyniki śledztwa – poparte podsłuchami z mieszkań, samochodów i przechwyconych rozmów telefonicznych oraz dokumentów – wskazują, że osoby te brały udział w międzynarodowej korupcji, praniu brudnych pieniędzy i tworzeniu nielegalnych funduszy partyjnych.

Według śledczych, rzekoma łapówka w wysokości 10 mln Euro została przekazana bądź ukryta przez jednego z mediatorów kontraktu, Guido Ralpha Haschka. Drugim mediatorem miał być Christian Michel.

Według The Indian Expres, który jest w posiadaniu kopi raportu, odnosi się on do dwóch kwestii: domniemanej korupcji popełnionej przez niektórych menedżerów spółek zależnych, poprzez łapówki (także międzynarodowe łapówki) płacone przez Finmeccanica i jej spółki zależne, w celu wygrania przetargów w obcych krajach oraz praktyk z udziałem kadry kierowniczej filii Finmeccanica i niektórych partii politycznych i ich liderów, którzy byli odbiorcami brudnych pieniędzy pochodzących z działalności korupcyjnej.

Jeśli potwierdzą się zarzuty, Finmeccanica (AgustaWestland jest jej spółką zależną) może znaleźć się na czarnej liście ministerstwa obrony Indii, a to wiąże się z unieważnieniem dotychczasowych kontaktów dostarczenie 98 ciężkich torped Black Shark dla budowanych 6 OP typu Scorpene i nie dopuszczeniem do przetargu m. in. na 179 lekkich śmigłowców. Wcześniejsze postepowanie w tej sprawie zostało unieważnione z powodu oskarżeń o korupcję (EADS podejrzany o korupcję w Indiach, 2007-12-03). Może także przeszkodzić w potencjalnych dostawach lekkiego modelu AW119, który ma być produkowany przez spółkę joint-venture z miejscowym koncernem Tata Sons.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.