Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Viana do Castelo dla Urugwaju?

Marynarka wojenna, 29 listopada 2012

Urugwajskie władze są zainteresowane nabyciem dwóch portugalskich oceanicznych okrętów patrolowych typu Viana do Castelo (proj. NPO-2000).

Patrolowce typu Viana do Castelo mają długość 83.1 m i szerokość 12,95 m. Zanurzenie wynosi 3,69 m. Okręty napędzane są przez 2 silniki wysokoprężne, każdy o mocy 3900 kW. Rozwijana prędkość maksymalna wynosi 20 w. Zasięg 4850 Mm przy prędkości ekonomicznej 15 w. Obecne uzbrojenie to jedynie działo kalibru 40 mm L/70 Bofors, które w najbliższym czasie ma zostać zastąpione nowszą konstrukcją Oto Melara Marlin kalibru 30 mm oraz dwoma wukaemami. Na zdjęciu NRP Viana do Castelo przy nadbrzeżu obok drugiej jednostki tego typu, NRP Figueira da Foz / Zdjęcie: Forumdefesa

Informacja na ten temat została już kilkukrotnie potwierdzona w wypowiedziach przedstawicieli urugwajskiego korpusu oficerskiego. Montevideo miałoby być zainteresowane nabyciem dwóch patrolowców typu Viana do Castelo, produkowanych przez portugalską stocznię Estaleiros Navais de Viana do Castelo (ENVC), zlokalizowaną na północy kraju.

Warto przypomnieć, że jedna z jednostek tego typu, KPR Viana do Castelo (P 360), znajduje się już w składzie marynarki wojennej Portugalii. Budowa drugiej z kolei, KPR Figueira da Foz (P 361), była jeszcze do niedawna zagrożona ze względu na brak środków finansowych. Dopiero po zapewnieniu odpowiedniego wsparcia ze strony władz centralnych, stocznia ENVC mogła wznowić końcowe prace montażowe. W przeszłości, również ze względów finansowych, Lizbona zrezygnowała z pierwotnych planów budowy co najmniej 5 okrętów tego typu.

NRP Viana do Castelo (P 360) z widocznym lądowiskiem dla śmigłowców / Zdjęcie: Nauticexpo

Nie jest do końca jasne, czy Urugwajczycy chcieliby nabyć fabrycznie nowe okręty, czy też odkupić te, które planowane są dla Portugalczyków. Pojawiające się na ten temat informacje są sprzeczne. Realizacja tego drugiego scenariusza jest o tyle prawdopodobna, że ze względu na ograniczenia finansowe budżetu obronnego Portugalii, państwo to systematycznie pozbywa się wykorzystywanych do niedawna systemów bojowych i ogranicza zakupy nowych (Rumunia kupuje F-16, 2012-09-27).

Śmigłowiec Westland Super Lynx Mk.95 w barwach portugalskiej marynarki wojennej / MO Portugalii

Według dostępnych informacji, poza samymi patrolowcami, Urugwajczycy byliby także zainteresowani zakupem 2-3 śmigłowców morskich Westland Super Lynx Mk.95, mających docelowo operować z pokładów portugalskich okrętów.

Ewentualne odkupienie patrolowców typu Viana do Castelo, nie będzie pierwszych tego typu kontaktem Urugwajczyków z Portugalią. Przed kilkoma laty Montevideo zakupiło wykorzystywane wcześniej przez portugalską marynarkę wojenną 2 fregaty typu Joao Belo (Portugalskie fregaty dla Urugwaju, 2008-04-08).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.