Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

MO FR rezygnuje z Tu-214R?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 08 stycznia 2013

Ministerstwo Obrony FR chce zrezygnować z dalszego finansowania programu budowy morskich samolotów patrolowych Tu-214R. Nie spełniają one wymagań taktyczno-technicznych.

Tu-214R w czasie montażu w wytwórni w Kazaniu / Zdjęcie: oplatsen

Obecnie testowany jest pierwszy prototyp Tu-214R (Tu-214 nad Japonią, 2012-12-19). Drugi znajduje się w końcowej fazie montażu w wytwórni w Kazaniu. Według Izwiestii, powołujących się na źródła w Sztabie Generalnym SZ FR, kolejne samoloty tego typu nie zostaną zamówione. Nie spełniają bowiem wymagań technicznych, szczególnie w zakresie parametrów lotnych.

Rosyjscy wojskowi twierdzą, że Tu-214R, wywodzący się z samolotu pasażerskiego, ma charakterystyki lotne nieodpowiadające wymaganiom stawianym patrolowcom. Tu-214 jest zoptymalizowany do latania z dużą prędkością na wysokości przelotowej w wyznaczonych korytarzach. W locie z niewielką prędkością gwałtownie spada jego długotrwałość lotu, pojawiają się też problemy ze statecznością. Samolot staje się zbyt absorbujący dla pilotów, którzy przecież powinni skoncentrować na wykonaniu zadań bojowych. Niestabilność kierunkowa i poprzeczna pogarsza też warunki funkcjonowania urządzeń rozpoznawczych.

Tymczasem do patrolowania potrzebny jest samolot o znacznej długotrwałości lotu, zdolny do długiego, stabilnego krążenia nad wyznaczonym obszarem. Obecnie wykorzystywane do zadań patrolowych samoloty Ił-20M są napędzane silnikami turbośmigłowymi. Dzięki nim mogą utrzymywać się w powietrzu nad celem przez 5 godzin, lecąc z niewielką prędkością.

Dostosowanie Tu-214R do wymagań wojskowych wymagałoby znacznej przebudowy płatowca. Począwszy od geometrii skrzydeł i ich mechanizacji. To jest zupełnie nieopłacalne, bo w praktyce oznaczałoby budowę nowego samolotu. Rosyjscy analitycy zwracają uwagę, że decydenci wojskowi wybrali Tu-214 jako bazę do samolotu patrolowego, wiedząc jakie są jego charakterystyki, więc dzisiejsze pretensje są nieuzasadnione. Jedynym rozwiązaniem problemu może okazać się wybranie innego samolotu i zabudowanie na nim urządzeń przetestowanych na Tu-214R.

Być może MO FR wróci do projektu turbośmigłowego samolotu Ił-112, którego program został przerwany ponad rok temu (Koniec programu Ił-112W?, 2011-07-20). W grę wchodzi także wykorzystanie ukraińskiego An-140 (Irański samolot rozpoznania morskiego, 2012-05-02), którego produkcja jest uruchamiana w wytwórni Awiakor w Samarze. Oba rozwiązania znacznie jednak opóźnią program budowy nowego rosyjskiego morskiego samolotu patrolowego.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.