Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Master pod napięciem

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 05 marca 2013

Alenia Aermacchi przeprowadziła próby odporności na wyładowania elektrostatyczne samolotu szkolno-bojowego M-346 Master. Samolot został dopuszczony do tankowania w locie w konfiguracji z podwieszanymi zbiornikami paliwa.M-346 Master podczas prób odporności na wyładowania elektrostatyczne. Pod kadłubem i skrzydłem podwieszone są dodatkowe zbiorniki paliwa o pojemności 630 l każdy / Zdjęcie: Alenia Aermacchi

Alenia Aermacchi poinformowała o zakończeniu prób odporności na wyładowania elektrostatyczne samolotu szkolno-bojowego M-346 Master (Oblot M-346A, 2011-04-04), z podwieszonymi zbiornikami paliwa. Zostały one przeprowadzone w ciągu ostatnich tygodni w wytwórni w Venegono Superiore. W przedsięwzięciu uczestniczyli też specjaliści z brytyjskiego laboratorium Cobham.

Wyładowania elektrostatyczne są zjawiskiem często występującym podczas pobierania paliwa w locie. Ich powodem jest różnica potencjału ładunków zgromadzonych na kadłubach obydwu statków powietrznych. Gdy sonda Mastera zbliża się do tzw. koszyka umieszczonego na końcu elastycznego przewodu paliwowego, wypuszczanego z tankowca, różnica potencjałów pomiędzy tymi dwoma elementami może wynieść nawet 100 kV.

Z tego względu konieczne jest udowodnienie za pomocą prób, że w przypadku wyładowania nie zostanie uszkodzona żadna krytyczna instalacja pokładowa, czy zespół napędowy samolotu pobierającego paliwo. Wyładowanie elektryczne mogłoby też spowodować wybuch paliwa zgromadzonego w zbiornikach – wewnętrznych lub podwieszanych.

Próba odporności M-346 na wyładowania elektrostatyczne została przeprowadzona na stanowisku naziemnym. W jej trakcie pracowały obydwa silniki i włączone były wszystkie urządzenia pokładowe i wyposażenie awioniczne. Pomyślne zakończenie prób pozwoliło na dopuszczenie Mastera do wykonywania tankowania podczas lotu z różnymi konfiguracjami podwieszanych zbiorników paliwa. Samolot może przenosić maksymalnie trzy dodatkowe zbiorniki nafty, o pojemności 630 l każdy.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.