Reklama
Reklama

Przyczyna awarii silnika A380

Airbus jako przyczynę awarii silnika RR Tent 900 wskazał wadę łożyska, która spowodowała wyciek i zapłon oleju. W efekcie nastąpiło uszkodzenie dysku turbiny stopnia pośredniego.

Silniki Rolls-Royce Trent 900 zostały opracowane specjalnie dla samolotu  Airbus A380. Ta, obecnie największa, maszyna jest napędzana przez  cztery jednostki tego typu / Zdjęcie: Reuters

Wadliwe łożysko mocowało wał napędzający turbiny silnika. W toku dochodzenia ustalono, że płonący olej podgrzał metalowe części turbiny, co spowodowało jej rozerwanie i, w konsekwencji, zniszczenie silnika (na zdjęciu z Australian Transport Safety Bureau - fragment rozerwanego dysku turbiny). Odłamki uszkodziły również skrzydło oraz ulokowane tam systemy bezpieczeństwa. Pomimo tego pilotowi udało się bezpiecznie wylądować w Singapurze (Qantas zawiesza loty A380, 2010-11-04).

Przed awarią A380 linii Quantas czterokrotnie występowały problemy z silnikami Trent 900 (trzy z incydentów dotyczyły turbin lub systemu olejowego). Johm Leahy z Airbusa, zapewnił że problem został usunięty w najnowszych silnikach Trent 900 (dedykowanych dla A380). Naprawiane są też już eksploatowane silniki. Oprócz wymiany wadliwych części zostanie ulepszone oprogramowanie sterujące turbiną, aby wyeliminować ryzyko ponownego rozerwania dysku.

Przedstawiciel Rolls-Royce ograniczył się do stwierdzenia, iż problemy techniczne wynikają ze specyficznej konstrukcji silników Trent 900 i nie dotyczą innych jednostek napędowych produkowanych przez brytyjską spółkę.

European Aviation Safety Agency wydała zalecenie dodatkowej kontroli silników. Do tej pory wycieki lub plamy oleju wykryto w 6 z 20 latających A380 (Wycieki z silników A380, 2010-11-09).

Silniki Rolls-Royce Trent 900 zostały opracowane specjalnie dla samolotu Airbus A380. Ta, obecnie największa, maszyna jest napędzana przez cztery jednostki tego typu / Zdjęcie: Reuters

Wadliwe łożysko mocowało wał napędzający turbiny silnika. W toku dochodzenia ustalono, że płonący olej podgrzał metalowe części turbiny, co spowodowało jej rozerwanie i, w konsekwencji, zniszczenie silnika (na zdjęciu z Australian Transport Safety Bureau - fragment rozerwanego dysku turbiny). Odłamki uszkodziły również skrzydło oraz ulokowane tam systemy bezpieczeństwa. Pomimo tego pilotowi udało się bezpiecznie wylądować w Singapurze (Qantas zawiesza loty A380, 2010-11-04).

Przed awarią A380 linii Quantas czterokrotnie występowały problemy z silnikami Trent 900 (trzy z incydentów dotyczyły turbin lub systemu olejowego). Johm Leahy z Airbusa, zapewnił że problem został usunięty w najnowszych silnikach Trent 900 (dedykowanych dla A380). Naprawiane są też już eksploatowane silniki. Oprócz wymiany wadliwych części zostanie ulepszone oprogramowanie sterujące turbiną, aby wyeliminować ryzyko ponownego rozerwania dysku.

Przedstawiciel Rolls-Royce ograniczył się do stwierdzenia, iż problemy techniczne wynikają ze specyficznej konstrukcji silników Trent 900 i nie dotyczą innych jednostek napędowych produkowanych przez brytyjską spółkę.

European Aviation Safety Agency wydała zalecenie dodatkowej kontroli silników. Do tej pory wycieki lub plamy oleju wykryto w 6 z 20 latających A380 (Wycieki z silników A380, 2010-11-09).

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.