Wiadomości
Amerykański Sikorsky Aircraft jest jedynym oferentem w przetargu na 16 wielozadaniowych śmigłowców morskich dla marynarki wojennej Indii.

W trwającym od 2011 przetargu na 16 śmigłowców morskich do niedawna liczyły się dwie konstrukcje: Sikorsky Aircraft S-70B i NHIndustries NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter). Przed kilkoma dniami drugi z oferentów został wykluczony z dalszego przetargu, co niemal gwarantuje amerykańskiemu producentowi wygraną (Indie zakupią S-70B?, 2014-09-26).
O wykluczeniu NHIndustries z dalszego etapu zadecydował głośny skandal korupcyjny z udziałem włosko-brytyjskiej AgustyWestland, która kontroluje 32% akcji producenta NH90 (AgustaWestland musi zwrócić zaliczkę, 2014-05-27, Indie wstrzymują przetargi z Finmeccanicą, 2014-08-07). Według lokalnych mediów, wpływ na decyzję ministerstwa obrony Indii miały też negatywne doświadczenia użytkowników europejskich wiropłatów, skarżących się na problemy terminowością dostaw śmigłowców i ich zdatnością do lotu (Skorodowane holenderskie NH90, 2014-06-30, Uziemiony nowozelandzki NH90 , 2013-09-30).
W najbliższych tygodniach ministerstwo obrony Indii otworzy ofertę amerykańskiego producenta i rozpocznie negocjacje cenowe. Jednym z wymogów nabywcy jest włączenie rodzimych przedsiębiorstw w produkcję wiropłatów. Pozyskiwane śmigłowce będą używane do wspierania operacji desantowych marynarki wojennej Indii.
Przedstawiciele przyszłego użytkownika przyznają, że sprawna realizacja zamówienia może zagwarantować Amerykanom kolejne zamówienia. Marynarka wojenna Indii chce pozyskać około stu nowych śmigłowców morskich. Część z nich zostanie przystosowana do zwalczania okrętów podwodnych, co ma duże znaczenie ze względu na rosnącą aktywność podwodnych jednostek marynarki wojennej ChRL na wodach Oceanu Indyjskiego.
Powiązane wiadomości
-
S-70B na ostatniej prostej (2014-11-10)
-
Uziemiony nowozelandzki NH90 (2013-09-30)
-
Kolejne NH90 dla Nowej Zelandii (2012-10-08)
- Pierwszy fiński NH90 (2008-03-13)
- 5 A109 dla Nowej Zelandii (2008-05-11)
- Akceptacja australijskiego NH90 (2008-12-18)
- Pierwszy morski NH90 (2010-04-22)
- Potrójny oblot Eurocoptera (2010-12-21)
- Włoski pokładowy NH90 (2011-06-25)
- Norweski NH90 (2011-12-05)
- 2,2 mld USD nowozelandzkiego budżetu (2012-05-30)
- Portugalia zrezygnowała z NH90 (2012-07-03)
- Kolejne NH90 dla Francji (2012-07-29)
- Oblot belgijskiego NH90 TTH (2012-09-21)
- Wstępna gotowość nowozelandzkich NH90 (2013-02-13)
-
Kolejne NH90 dla Nowej Zelandii (2012-10-08)
- AgustaWestland musi zwrócić zaliczkę (2014-05-27)
-
Skorodowane holenderskie NH90 (2014-06-30)
- Holenderskie NH90 na wzburzonym morzu (2012-09-21)
-
Zmiana dowództwa operacji Atalanta (2013-08-09)
- Pierwsza misja HMS Dragon (2013-03-20)
- Holandia i ChRL zacieśniają relacje wojskowe (2013-07-16)
- Meteoro idzie w kierunku Rogu Afryki (2013-07-17)
- Brytyjskie wsparcie dla Kenii (2013-07-18)
- 5000 h nalotu w ramach misji Atalanta (2013-07-25)
- Holendrzy i Maltańczycy razem przeciwko piratom (2013-07-25)
- Ostatni Holland rusza na Karaiby (2014-04-29)
-
Indie wstrzymują przetargi z Finmeccanicą (2014-08-07)
- Scorpene jednak wcześniej? (2013-12-11)
- BAE Systems wycofuje się z indyjskiego przetargu (2014-01-23)
- Indie zamykają rynek dla AgustyWestlanda (2014-02-12)
- Atlas Elektronik zamiast WASS? (2014-02-18)
- Indyjskie Scorpene bez torped (2014-05-15)
- AgustaWestland musi zwrócić zaliczkę (2014-05-27)
-
Rolls-Royce bez ograniczeń w Indiach (2014-08-04)
- Northrop Grumman wyposaży indyjskie patrolowce (2012-11-28)
- Jaguar rozbił się w Indiach (2012-12-03)
- Indyjski problem z Hawkami (2012-12-18)
- Indie zamawiają kolejne T-90M i C-130J (2013-09-19)
- US-2 dla Indii (2013-11-28)
- Zgoda na US-2 dla Indii (2014-01-29)
- Katastrofa indyjskiego Herculesa (2014-03-28)
- AgustaWestland musi zwrócić zaliczkę (2014-05-27)
- Indie zakupią S-70B? (2014-09-26)
-
Uziemiony nowozelandzki NH90 (2013-09-30)