Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Derek Bower

Strategiczny Przegląd Obrony i Bezpieczeństwa (SDSR - Strategic Defence and Security Review) przyniósł wnioski o liczne cięcia w sektorze obronnym. Jednym ze skutków jakie wywarł ów raport była decyzja o wycofaniu z użycia floty samolotów Harrier GR9/A i T12, ogłoszona przez parlament brytyjski w październiku 2010.

Harrier GR9 (na pierwszym planie) - na zakończenie służby operacyjnej  Harrierów samolot ten otrzymał okolicznościowe malowanie. Jest to wzór  malowania pierwszych Harrierów GR1. Widoczny na zdjęciu egzemplarz latał  w tym malowaniu tylko trzy razy, za każdym razem pilotowany przez Gp.  Cpt. Gary'ego Waterfalla, komendanta bazy Cottesmore / Zdjęcie: MON  Wielkiej Brytanii

Pierwsze informacje podane oficjalnie w październiku ub.r. spowodowały wielomiesięczne spekulacje, jak głębokich cięć w RAF należy się spodziewać. Zadawano pytania, czy zredukowana zostanie flota samolotów Tornado GR4, czy wszystkie Harriery zostaną wycofane wcześniej niż pierwotnie zakładano. Oświadczenie sekretarza stanu ds. obrony Liama Foxa potwierdziło wcześniejsze przypuszczenia o całkowitym wycofaniu Harierów ze służby, jednak - ku zaskoczeniu wszystkich - podjęto decyzję, że samoloty te zostaną wycofane natychmiast. Warto w tym momencie wspomnieć, że ostatnie modyfikacje miały pozwolić na utrzymanie samolotów w służbie do 2018.

Inną zaskakującą informacją było ogłoszenie natychmiastowego i całkowitego zamknięcia wieloletniego programu Nimrod MRA4. Do tego doszła jeszcze kolejna zaskakująca informacja o szybkim zakończeniu wykorzystania w Afganistanie samolotów Bombardier Sentinel R1 z 5 (AC) Squadronu bazującego w Waddington i o całkowitym wycofaniu tych samolotów ze służby. Nie podano jednak żadnych informacji o przyszłości tych prawie nowych samolotów.

Wspomniane cięcia w wyposażeniu, a także ograniczenie liczby personelu wojskowego i cywilnego RAF mają, według raportu SDSR, przynieść budżetowi brytyjskiemu oszczędności na poziomie ok. 4,3 mld GBP w ciągu najbliższych 4 lat.

Zatrzymanie procesu formowania Joint Force Harrier (JFH - połączonych sił Harrierów) było szokiem dla RAF. Decyzja będzie miała wpływ na dwie bazy RAF oraz 1(F) i 800 Squadron z Royal Navy stacjonujących w bazie RAF Cottesmore oraz IV(R) Squadron z bazy RAF Wittering. Łącznie zredukowanych będzie 80 samolotów bojowych i 238 pilotów - 159 z RAF i 79 z Royal Navy. Redukcje obejmą także wiele setek żołnierzy personelu technicznego i obsługi, a także setek pracowników cywilnych zatrudnionych na kontraktach dla RAF.


Skrzydlata Polska - 02/2011
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.