Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Autor: Grzegorz Sobczak

Airbus A380 - największy komunikacyjny samolot świata wykonuje regularne loty od pięciu lat. Łączna liczba zamówień na ten samolot osiągnęła liczbę 238. Złożyło je 17 przewoźników z całego świata. Do tej pory, pomijając przypadek uszkodzenia silnika A380 linii Qantas, który miał charakter incydentalny, samolot nie sprawiał poważniejszych problemów. Jednak pod koniec ubiegłego roku, na dobrej reputacji A380 pojawiło się pęknięcie...

Montaż pokrycia spodniej części skrzydła A380. Po prawej stronie  widoczny panel pokrycia z zamocowanymi podłużnicami. Po lewej stronie  żebra i dźwigary skrzydła. Na krawędzi żeber zwracają uwagę wycięcia, w  które mieszczą się podłużnice zamontowane na pokryciu oraz tzw. półki,  czyli integralne fragmenty żeber, służące do przynitowania pokrycia. To  właśnie takie elementy ulegały pęknięciom wskutek źle opracowanego  procesu produkcyjnego / Zdjęcie: Airbus

Rzeczywiste pęknięcie pojawiło się w strukturze wewnętrznej skrzydła - jak podaje Airbus - w ograniczonej liczbie samolotów.

Cała sprawa zaczęła się od wspomnianego na wstępie przypadku A380 (MSN14) linii Qantas lot QF32, który miał miejsce 4 listopada 2010. Samolot z 433 pasażerami i 26 członkami załogi leciał z Singapuru do Sydney. Wystartował o 9:56 czasu lokalnego. Po kwadransie lotu, w rejonie indonezyjskiej wyspy Batam z silnika nr 2 zaczął wydobywać się dym. Doszło nawet do niewielkiej eksplozji i oderwania części osłony silnika. Jej fragmenty znaleziono później na wspomnianej wyspie. Eksplozja uszkodziła fragment struktury skrzydła. Piloci zawrócili samolot do Singapuru, gdzie bezpiecznie wylądowali po 1 h i 50 min. lotu.

Po tym incydencie australijski przewoźnik zawiesił loty swoich sześciu A380, jakie miał wówczas we flocie, do czasu wyjaśnienia przyczyn katastrofy.

Badania wykazały, że przyczyną incydentu była awaria silnika Rolls-Royce Trent 900, spowodowana wadą łożyska mocującego wał napędowy turbiny stopnia pośredniego silnika. Podczas badania wypadku ustalono, że płonący olej podgrzał metalowe części turbiny, co spowodowało jej rozerwanie i, w konsekwencji, zniszczenie. Odłamki uszkodziły również skrzydło. Pomimo tego pilotowi udało się bezpiecznie wylądować.

Niejako przy okazji naprawy uszkodzonego egzemplarza A380 Qantas mechanicy odkryli niewielkie pęknięcia wręgi w skrzydle. Uznano jednak, że przyczyną jego powstania było uszkodzenie skrzydła przez części rozpadającego się silnika. Do czasu...


Skrzydlata Polska - 02/2012
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.