Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Janusz Piotrowski, Rajmund Muth

Fw-190 i jego wersje rozwojowe, opracowane przez wybitnego niemieckiego konstruktora prof. dr. inż. Kurta Tanka, był przełomową konstrukcją myśliwca II wojny światowej. Jej doskonałość i zastosowane rozwiązania techniczne wywarły duży wpływ na konstrukcje alianckie. Wystarczy wspomnieć, że w końcowym okresie wojny i bezpośrednio po wojnie alianci prowadzili na szeroką skalę poszukiwania i pozyskiwanie niemieckich naukowców. Po zakończeniu działań wojennych Kurt Tank prowadził rozmowy z Rosjanami o przejściu na wschodnią stronę wraz ze współpracownikami. Finał był taki, że po otrzymaniu zadatku finansowego ze strony radzieckiej grupa nagle znalazła się w Argentynie...


Pierwszy zdobyty przez Rosjan egzemplarz Fw-190A-4 (W.Nr 142310; czarna 2) z 2./JG 54 Grunherz, pilotowany przez Uffz Helmuta Brandta. Samolot lądował przymusowo po walce stoczonej 13 stycznia 1943 nad Drogą Życia do okrążonego Leningradu / Zdjęcia: via Janusz Piotrkowski

Oblot prototypu Fw-190V1 odbył się 1 czerwca 1939. Konstruktorzy zastosowali nowatorski system chłodzenia silnika i nowy typ kołpaka śmigła. Okazało się, że system jest niedopracowany - wystąpiły problemy z chłodzeniem silnika. Samolot zwrócono do fabryki celem dopracowania. Powtórne próby rozpoczęto 25 stycznia 1940. Drugi prototyp Fw-190V2 pierwszy lot wykonał 31 października 1939.

Początkowo samolot nie był traktowany priorytetowo, gdyż za podstawowy myśliwiec Luftwaffe uważano doskonały myśliwiec Messerschmitt Bf-109. Pośrednio tłumaczy to dlaczego nie został przedstawiony radzieckiej delegacji pod kierunkiem I. F. Tewosjana oraz późniejszym ekipom. Radziecka delegacja, w czasie zwiedzania zakładów w Niemczech, prawdopodobnie przypadkowo zobaczyła silnik BMW-801, istnieje też możliwość, że pokazano jej ów silnik celowo, dziś jest to trudno jednoznacznie określić.

W tym czasie Polikarpow pracował intensywnie nad myśliwcem z silnikiem gwiazdowym chłodzonym powietrzem I-180 w zakładzie Nr. 21 w Gorkim. Po powrocie z Niemiec Polikarpow zaczął intensywnie rozwijać I-185. Konstruktor silników Szwiecow również był zainspirowany wrażeniami z delegacji. Według wspomnień A. S. Jakowlewa, w czasie bankietu w radzieckiej ambasadzie w Berlinie, znajdujący się pod wyraźnym wpływem alkoholu, Kurt Tank wspomniał o budowie obiecującego myśliwca, który będzie rozwijał prędkość 700 km/h!


Skrzydlata Polska - 02/2012
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.