Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Dariusz Sałata, Krzysztof Sałata, Andrzej Wrona

Według informacji jakie uzyskała Skrzydlata Polska, w połowie lipca zapadły decyzje o zaniechaniu planowanego programu remontów weryfikacyjnych i przejścia na eksploatację według stanu technicznego samolotów Su-22. W praktyce oznacza to ich wycofanie ze służby do 2018. Równie sensacyjnie brzmią plany dotyczące użytkującej te samoloty 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego ze Świdwina. Według niepotwierdzonych informacji rozważa się w tej chwili pozyskanie dla niej kolejnych F-16.

Su-22M4 uzbrojony w pocisk H29T z głowicą telewizyjną / Zdjęcie: Andrzej Wrona

Od kilku już lat trwa debata: co dalej z tą częścią polskiego lotnictwa wojskowego, która eksploatuje samoloty produkcji ZSRR. Jednostki bojowe wyposażone w MiGi-29 i Su-22, bo o nich tu głównie mowa, podporządkowano 1. Skrzydłu Lotnictwa Taktycznego z dowództwem w Świdwinie. Łącznie w wyposażeniu trzech baz lotnictwa taktycznego są 64 samoloty (32 MiGi-29 i 32 Su-22) – więcej niż F-16 eksploatowanych w 2. Skrzydle Lotnictwa Taktycznego. Wartość bojowa poradzieckich statków powietrznych jest dzisiaj znacznie ograniczona, do czego walnie przyczynili się nasi decydenci, nie podejmując w odpowiednim czasie decyzji o modernizacji. Głównym jednak problemem jest wykorzystanie zasobów kadrowych jednostek eksploatujących samoloty MiG-29 i Su-22.

Przez całe lata w naszym lotnictwie wojskowym i szerzej w całych siłach zbrojnych nie wypracowano mechanizmów służących do zatrzymywania, motywowania do pozostania w służbie, (najlepszych) niezbędnych specjalistów ani powiązania tych działań z długofalowymi kompleksowymi planami rozwoju lotnictwa RP. Wręcz przeciwnie, niejeden generał pytany przez autorów wyrażał opinię, że to dobrze, iż piloci i specjaliści SIL sami odchodzą, gdyż w związku z redukcjami sprzętu mamy ich zbyt wielu.


Skrzydlata Polska - 09/2012
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.