Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zimna wojna nad Zatoką

Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 25 marca 2013

Według dowódcy sił morskich amerykańskiego dowództwa strategicznego, CENTCOM, wiceadmirała Johna Millera, sytuacja w rejonie Zatoki Perskiej, a konkretnie relacje z Iranem, jest podobna do okresu zimnej wojny.

Lotniskowce USS Enterprise (z lewej) i USS Dwight D. Eisenhower w rejonie Zatoki Perskiej, w grudniu ub.r. Pentagon ostrzega, że wprowadzenie automatycznych redukcji budżetowych może doprowadzić do ograniczenia liczby realizujących misje operacyjne grup lotniskowcowych w rejonie odpowiedzialności CENTCOM z dwóch do jednej / Zdjęcie: US Navy

Dowódca NAVCENT (sił morskich Dowództwa Centralnego) wyraził swoją opinię w czasie targów morskich NavDex, które zakończyły się niedawno w Abu Zabi, stolicy ZEA. Powiedział, że bardzo często dochodzi do bezpośrednich spotkań irańskich i – z drugiej strony – amerykańskich i sojuszniczych okrętów oraz samolotów. Wzajemne stosunki nie są najzdrowsze (…). My obserwujemy ich, oni obserwują nas, powiedział Miller. Dodał, że w ostatnim okresie zmniejszyła sią ilość incydentów morskich – szczególnie spotkań najmniejszych jednostek irańskich z okrętami amerykańskimi – wzrasta natomiast aktywność lotnicza Iranu.

Jako przykład podał ostrzelanie w ub.r. bezzałogowca MQ-1 Predator przez parę Su-25 (Irańczycy zrobili to prawdopodobnie jako ostrzeżenie przed naruszeniem własnej przestrzeni powietrznej, Amerykański bsl ostrzelany przez Iran, 2012-11-09) oraz zbliżenie się na odległość ok. 25 km irańskiego F-4 do innego Predatora 12 marca br. Myśliwiec oddalił się dopiero po groźbie użycia siły ze strony eskortującej bsl pary amerykańskich samolotów. Wiceadm. Miller przyznał, że tworzy to niebezpieczną sytuację, w której może dojść do zbrojnego incydentu.

Podkreślił jednocześnie, że ryzyko takiego scenariusza zmniejsza się dzięki wymianie korespondencji radiowej w czasie spotkań okrętów i samolotów, co stało się już normą. Największym problemem są jednak roszczenia Teheranu, który chce zwiększyć powierzchnię wód terytorialnych. Zgodnie ze standardem prawa międzynarodowego zalicza się do nich obszar oddalony o 12 Mm (prawie 22,5 km) od wybrzeża. Tymczasem Iran przesuwa tę granicę na 20-22 Mm.

Wypowiedź Millera jest odzwierciedleniem stanu, jaki trwa w rejonie Zatoki Perskiej od kilku lat na tle zaostrzania się stosunków świata zachodniego z Iranem. Istotne przy tym jest to, że dowódca NAVCENT ujawnił, iż pod jego rozkazami znajduje się na stałe 19 okrętów wojennych, zaangażowanych w patrolowanie wód okalających Iran. Łącznie – wraz z tymi, które prowadzą m.in. operacje antypirackie u wybrzeży Somalii, jest ich ok. 40. Zdecydowana większość z nich wykorzystuje jako bazę obiekty w Bahrajnie, gdzie mieści się też regionalne dowództwo US Navy. Baza ta jest obecnie rozbudowywana kosztem ok. 500 mln USD.

Amerykanie współpracują z sojusznikami, którzy utrzymują w regionie odpowiedzialności NAVCENT kolejne 30 okrętów. 8 z nich to jednostki brytyjskie, które również stale patrolują teren w sąsiedztwie Iranu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.