Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rekordy prędkości X3

Lotnictwo cywilne, 11 czerwca 2013

Dzisiaj Eurocopter opublikował informację o pobiciu dwóch rekordów prędkości lotu przez wirolot X3.

Wirolot X3 w locie. Na drugim planie widoczny samolot towarzyszący L-39 Albatros / Zdjęcie: Eurocopter

X3, będący demonstratorem koncepcji H3 – High-speed Hybrid Helicopter (szybkiego śmigłowca hybrydowego) jest wirolotem, czyli wiropłatem, w którym wirnik nośny jest zespołem wytwarzającym siłę nośną podczas startu, lądowania i lotu pionowego, natomiast podczas lotu do przodu siła nośna powstaje także na skrzydłach, a śmigłowy zespół napędowy wytwarza dodatkowy ciąg, powodujący zwiększenie prędkości postępowej. Rozwiązanie takie powoduje, że wirnik nośny, zapewniający siłę nośną niezbędną do lotu z małą prędkością, część siły nośnej w locie z dużą prędkością i umożliwiający sterowanie lotem jak w klasycznym śmigłowcu, jest częściowo odciążony przez skrzydła, których mechanizacja także służy do sterowania lotem.

Zespół napędowy X3 stanowią 2 silniki turbowałowe Rolls-Royce Turbomeca RTM322 z cyfrowym układem sterowania FADEC i pięciołopatowy wirnik nośny. Po bokach kadłuba zabudowano dwa skrzydła o niewielkim wzniosie ujemnym, na końcach których znajdują się gondole z reduktorami pięciołopatowych kompozytowych śmigieł. W części ogonowej zabudowano klasyczne usterzenie poziome z dwoma statecznikami pionowymi i sterami kierunku.

Wyczynu dokonano 7 czerwca, podczas lotu próbnego X3 nad południową Francją w pobliżu Istres, gdy wirolot leciał na wysokości 3050 m, rozwijając prędkość 255 węzłów (472 km/h) w locie poziomym. Jednocześnie przekazano też wiadomość, że kilka dni wcześniej, X3 rozwinął prędkość 263 węzłów (487 km/h) podczas zniżania. Dzięki tym dwóm sukcesom X3 pobił nieoficjalne rekordy prędkości dla śmigłowców.

W trakcie obydwu rekordowych lotów załogę X3 stanowili pilot-oblatywacz Hervé Jammayrac i inżynier prób w locie Dominique Fournier. W celu pobicia rekordu prędkości lotu wirolot został wyposażony w owiewkę piasty wirnika nośnego, sprawdzoną podczas lotów z dużą prędkością wykonywanych przez śmigłowiec Dauphin DGV w latach 1990, a także dodatkowe owiewki podwozia. Dzięki wspomnianej owiewce piasty, w 1991 Dauphin DGV ustanowił rekord prędkości lotu poziomego wynoszący 370 km/h.

Od oblotu, który miał miejsce we wrześniu 2010 (Hybrydowy śmigłowiec Eurocoptera, 2010-09-28), demonstrator X3 wylatał ponad 140 godzin, z czego 55 podczas ubiegłorocznego tournee po Stanach Zjednoczonych (X3 wraca z USA, 2012-07-24). Jednocześnie sukcesywnie ustanawiał kolejne rekordy prędkości (333 km/h Eurocoptera X3, 2010-12-10, Nowy rekord X3, 2011-05-17).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.