Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Belgowie strzegą Bałtyku

Lotnictwo wojskowe, 06 września 2013

Wojska lotnicze Belgii przejęły odpowiedzialność za ochronę przestrzeni powietrznej państwa bałtyckich. Ich poprzednikami byli Francuzi.

Wspólny przelot belgijskich F-16AM i francuskich Mirage F-1CR / Zdjęcie: MO Litwy

Jak wiadomo, Estonia, Litwa i Łotwa nie posiadają własnych samolotów bojowych, które mogłyby ochraniać ich przestrzeń powietrzną, dlatego też w marcu 2004 ich rządy wystąpiły do NATO o wydzielenie kontyngentu lotniczego, który wykonywałby misje Air Policing. Polegają one na patrolowaniu i niedopuszczeniu do naruszania granic oraz udzielaniu pomocy samolotom wojskowym i cywilnym w sytuacjach awaryjnych.

29 marca 2004, w dniu przyjęcia państw bałtyckich do NATO, na lotnisku 1. Aviacijos Baze Siaulai (1. Bazy Lotniczej w Szawlach) wylądowały 4 belgijskie F-16AM. Od tego czasu na Litwie gościły już samoloty ze składu wojsk lotniczych 14 krajów członkowskich NATO (Czesi nad Bałtami, 2009-05-05, Phantomy nad Litwą, 2012-01-04). Polscy lotnicy przebywali tam czterokrotnie (PKW Orlik 2, 2008-06-11, Orlik 3 powrócił do kraju, 2010-09-03, Powitanie PKW Orlik 4 , 2012-09-07).

Od 3 września na Litwie gości kontyngent wojsk lotniczych Belgii. Jest to już trzecia rotacja, jaką wystawiła Bruksela. Druga zmiana pełniła służbę na przełomie 2006/2007.

Obecnie Belgowie zluzowali Francuzów, którzy stacjonowali w Szawlach od 30 kwietnia (Francuzi po raz czwarty w Szawlach, 2013-05-02). Armée de l'air wysłały do zadań Air Policing 4 samoloty Mirage F1-CR ze składu Escadron de Reconnaissance 2/33 Savoie, stacjonującej w bazie lotniczej BA118 Colonel Rozanoff w Mont-de-Marsan.

Belgijski kontyngent liczy 50 pilotów i specjalistów oraz 4 samoloty wielozadaniowe F-16AM. Jednostką macierzystą dwóch z nich, podobnie jak większości oficerów i żołnierzy, jest 10. Skrzydło Lotnictwa Taktycznego z bazy lotniczej Kleine Brogel. Druga para I pozostały personel na co dzień wchodzą w skład 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego z bazy Florennes.

Służba belgijskich lotników w obronie nieba nad Bałtykiem potrwa 4 miesiące. Przez pierwszą połowę rotacji kontyngentem dowodzi Captain-Commandant Kris Hulpiau.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.